صالحی: سانتریفیوژ ابزار مهمی برای تهیه واکسن کرونا است

© AP Photo / Ebrahim Norooziعلی اکبر صالحی
علی اکبر صالحی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2021
اشتراک
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت که یکی از لوازم و موارد مورد نیاز در ساخت واکسن کرونا، سانتریفیوژ است.

به گزارش اسپوتنیک، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با شبکه یک سیمای ایران بیان داشت: حوزه انرژی هسته‌ای وسیع‌تر از آن چیزی است که در اذهان عمومی نقش بسته، انرژی هسته‌ای در حوزه‌هایی همچون سلامت، صنعت و کشاورزی فعالیت‌های شایان ذکری دارد، ولی در ظاهر امر اغلب مردم فقط با سانتریفیوژ و غنی سازی آشنا شده‌اند.

صالحی خاطر نشان کرد: یکی از لوازم و موارد مورد نیاز در ساخت واکسن کرونا سانتریفیوژ است و سازمان انرژی اتمی از طریق یکی از شرکت‌های خود توانسته سانتریفیوژ مورد نظر را برای شرکت دارو سازی برکت تامین نماید.

او به ساخت و تولید تیتانیوم مورد استفاده در علم پزشکی، برای اولین بار در کشور اشاره کرده و بیان داشت: در حوزه رادیو دارو‌ها دستاورد‌های خوبی حاصل شده به طوریکه هر سال به تعداد این رادیو دارو‌ها افزوده می‌شود امروز از رادیو دارویی رونمایی شد که اگر قصد وارد کردن آن از خارج کشور را داشته باشیم باید بابت هر دوز از آن 15 هزار یورو پرداخت کنیم این رادیو دارو در درمان پروستات پاسخ‌های مثبتی بهمراه داشته است.

بهروز کمالوندی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
کمالوندی: تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-۹ آغاز شد

صالحی گفت: تا امروز ما حدود 15 نوع سانتریفیوژ داریم؛ IRS، IR9، IR8؛ به عنوان سانتریفیوژ جدید، IR5 و IR6 از آن جمله محسوب می‌شوند. امروز هم زنجیره کامل IR6 راه اندازی شد، این در حالی است که این زنجیره می‌باید هشت سال آینده راه اندازی می‌شد، ولی حالا این زنجیره در آستانه صنعتی شدن قرار دارد، البته طبق مصوبه مجلس، ما باید 1000 سانتریفیوژ IR6 راه اندازی و در طول یک سال نصب نماییم.

وی افزود: در همین راستا؛ امروز 164 سانتریفیوژ راه اندازی و رونمایی شد، در فُردو هم به زودی دو آبشار راه اندازی خواهد شد، در نطنز هم آبشار‌های IR6 راه اندازی خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала