گزارش و تحلیل

اهمیت موجودیتی برجام برای اسرائیل و عربستان

© AP Photo / Ronald Zakاهمیت موجودیتی برجام برای اسرائیل و عربستان
اهمیت موجودیتی برجام برای اسرائیل و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2021
اشتراک
از زمانی که بحث مذاکرات هسته ای مطرح بود عربستان سعودی و اسرائیل جزو مخالفان این مذاکرات بودند و همه مدعی بودند که آنها تلاش دارند در راه اجرای آن سنگ اندازی کنند. اما آیا واقعیت امر همین است؟

اسپوتنیک - آیا آنها مخالف برجام بودند یا اینکه برای بهانه دادن به دست آمریکا و اروپا دست به چنین گفتارهای و اقداماتی می زنند؟

بر کسی پوشیده نیست اگر برجام به نتیجه نرسد تنها راه باقی مانده برای خاتمه بخشیدن به جدل هسته ای ایران جنگ خواهد بود.

اسرائیل از اظهارات رابرت مالی درباره برجام از کوره در رفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
اسرائیل از اظهارات رابرت مالی درباره برجام از کوره در رفت

اگر هم اروپایی ها و آمریکایی ها به دنبال آن می باشند که مشکل از راه دیپلماتیک حل شود به دلیل این نیستند که عاشق چشم وابروی ایرانی ها هستند و یا دلواپس کشته شدن مردم ایران می باشند، چرا که قطعا اگر آنها دلواپس مردم ایران بودند تحریم ها را وضع نمی کردند.

نه آمریکایی ها و نه اروپایی ها هیچ اهمیتی به مردم ایران نمی دهند و چه بسا دلشان هم بخواهد به قول معروف سر به تن ایرانی ها نباشد.

درباره عربستان سعودی و اسرائیل هم که اصلا این ماجرا نیاز به تحلیل ندارد و همه می دانند خصومت این دو با ملت ایران یک خصومت ایدئولوژیک تاریخی است و از صهیونیستها گرفته که هنوز جشن کشتار ایرانی ها را سال به سال احیا می کنند تا به یاد داشته باشند یکبار برای قتل عام ایرانی ها توطئه کردند تا وهابی ها که جزو اصول اساسی شان کشتن همه شیعیان است.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2021
عربستان، چه وعده‌ای به اسرائیل داده است؟

اگر تا به حال آنها به ایران حمله نکرده اند به این دلیل نیست که آنها خوددار هستند و یا اینکه نمی خواهند مردم بی گناه کشته شوند، بلکه به این دلیل است که ایرانی ها توان بازدارندگی خود را بالا برده اند و طرفهای مقابل به خوبی می دانند که در صورت حمله به ایران ایرانی ها می توانند هزینه های زیادی را بر آنها تحمیل کنند.

قطعا هم هر جنگی بر علیه ایران راه بیافتد اولین کشورهایی که آسیب خواهند دید کشورهایی خواهند بود که اجازه داده اند نیروهای آمریکایی روی خاک آنها مستقر بشوند. اسرائیل که جای خود دارد.

پس بدیهی است در صورت شکست برجام و راه افتادن جنگی در منطقه اسرائیل و عربستان سعودی و کشورهایی که در محور آنها حرکت می کنند آسیب جدی خواهند دید و خودشان هم این را به خوبی می دانند.

اگر برجام با موفقیت اجرا شود آنوقت می توانند حد اقل مطمئن باشند که شدید ترین نظارت های بین المللی بالا سر برنامه هسته ای ایران وجود دارد و قطعا ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

با توجه به این شرایط به نظر می آید اظهار نظر ها و واکنش های منفی عربستان سعودی و اسرائیل درباره برجام و گفتگوهای اخیر هسته ای در وین بیشتر نوعی امتیاز دادن به آمریکا و طرفهای غربی است تا بلکه بتوانند در این گفتگو ها امتیازهای بیشتری را از ایرانی ها به دست آورند.

اسرائیل درباره برنامه موشکی ایران به شورای امنیت سازمان ملل نامه نوشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2021
اسرائیل درباره برنامه موشکی ایران به شورای امنیت سازمان ملل نامه نوشت

در حال حاضر هم اگر ایرانی ها به بسیاری سیخونک زدن های اسرائیلی ها یا سعودی واکنش نشان نمی دهند بیشتر به این دلیل است که اهداف بالاتری در ذهن خود دارند و نمی خواهند از اهداف اصلی خود دور شوند.

نباید تصور کرد که ایرانی ها متوجه نیستند چه طرفی پشت پرده کدام جریان است، یا اینکه توان پاسخ دادن ندارند، ایرانی ها قطعا همه موارد و اتفاقات را ثبت و ضبط می کنند تا زمان مناسب پاسخ آنها را بدهند و حد اقل توان کافی برای پاسخ دادن به اسرائیل و عربستان را به خوبی دارند، و همه این را می دانند.

بر اساس این دیدگاه می توان تصور کرد در صورتی که بوی شکست گفتگوهای وین و یا برجام به مشام برسد، بر عکس تصورها، عربستان سعودی و اسرائیل قبل از دیگران به تکاپو بیافتند تا آمریکا و اروپا گره های برجام را مقداری شل کنند، چون آنوقت ایران خود را محق می داند که پاسخ تک تک رفتارهای عربستان و اسرائیل را بدهد، امری که می تواند همه را به سمت جنگ ببرد وقطعا در صورت وقوع جنگ موجودیت اسرائیل و عربستان سعودی به خطر خواهد افتاد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала