گزارش و تحلیل

سفینه فضایی برای کاوش سیارک فلزی

© Photo / European Space Agency سفینه فضایی برای کاوش سیارک فلزی
سفینه فضایی برای کاوش سیارک فلزی    - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2021
اشتراک
ناسا قصد دارد سیارک Psyche16 را کاوش کند. این سیارک بقایای هسته یک سیاره ناقص تشکیل شده است.

اسپوتنیک به نقل از فوربس می نویسد: شرکتMaxar Technologies مستقر در پالو آلتو ، کالیفرنیا ، یک فضاپیما برای کاوش آن سیارک که هسته اصلی یک  سیاره تشکیل نشده است ساخته است. این فضاپیما اکنون در آزمایشگاه پیشرانه جت در جنوب کالیفرنیا است. وسیله حامل آن موشک سنگین Falcon اسپیس ایکس خواهد بود. کشتی کاوشگر که با انرژی خورشیدی کار خواهد کرد، سیارک سایکی 16 را مطالعه خواهد نمود.


فرود مریخ نورد Perseverance توسط چندین دوربین ثبت شده و تصاویری از مریخ را ثبت کرده است
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2021
تصاویری جدید ناسا از سیاره سرخ

این کشتی در اوت 2022 از کیپ کاناورال ، فلوریدا به فضا پرتاب می شود و باید در ژانویه 2026 به سیارک برسد. کشتی "سایکی " حداقل 21 ماه را در مدار سیارک خواهد گذراند ، و نقشه برداری می کند و خواص این جرم آسمانی را مطالعه می نماید.

سیارک سایکی 16 در سال 1852 کشف شد و در 370 میلیون کیلومتری زمین ، در کمربند اصلی سیارک ها بین مدارهای مریخ و مشتری واقع شده است. قطر آن حدود 226 کیلومتر است.

اندازه بزرگ تنها ویژگی این سیارک نیست. سایکی 16  به طرز عجیبی محتوای فلزی زیادی دارد و این امر آن را به یکی از جذاب ترین و با ارزش ترین سیارک های شناخته شده برای ستاره شناسان تبدیل کرده است. تصاویر حاصل  شده از تلسکوپ فضایی هابل نشان می دهد که سایکی 16 مانند اکثر سیارک ها از سنگ یا یخ ساخته نشده است بلکه از آهن و نیکل ساخته شده است. اعتقاد بر این است که اینها بقایای هسته این سیارک هستند که تشکیل آنها تکمیل نشده است. برخی از محققان تخمین زده اند که به دلیل محتوای فلزی ، سایکی 16 می تواند ارزش 10 کوینتیلیون دلار آمریکا را داشته باشد.

مریخ نورد ناسا در منطقه مقرر در سطح سیاره مریخ فرود آمد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
مریخ نورد ناسا در منطقه مقرر در سطح سیاره مریخ فرود آمد

آزمایشگاه پیشرانه جت هم اکنون یک شاسی موتور موشکی برقی خورشیدی به اندازه یک کامیون کوچک را در خود جای داده است. این شاسی 80 درصد از کل تجهیزات موجود در ایستگاه فضایی سایکی را تشکیل می دهد. طی 12 ماه آینده ، کشتی مونتاژ و آزمایش می شود و پس از آن به فلوریدا ارسال می گردد.

دکتر لیندا لپالکینز تانتون Linda Elkins-Tanton ، پزوهشگر اصلی این پروژه در دانشگاه آریزونا گفت: "تحویل شاسی یک فضاپیمای بزرگ از ماکسار به آزمایشگاه پیشرانه جت یکی از هیجان انگیزترین لحظات کار 10 ساله ما بوده است. ساخت چنین واحد مهندسی  پیچیده و با دقت بالا در جریان همه گیری ، پیروزی فداکاری و مهارت انسان است."

ماموریت سایکی16 ناسا بخشی از برنامه Discovery است که پروازهای فضایی کم هزینه و بدون سرنشین را انجام می دهد.

 

 

 

   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала