شورای رقابت برای اولین گرانی رسمی خودرو آماده می شود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / شورای رقابت برای اولین گرانی رسمی خودرو آماده می شود
شورای رقابت برای اولین گرانی رسمی خودرو آماده می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2021
اشتراک
رئیس شورای رقابت ایران از افزایش قیمت انواع خودروها در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، درحالی مقامات ایران طی روزهای اخیر مدعی شدند که برنامه ‌ای برای افزایش قیمت‌ ها تا پایان سال ندارد که اتفاقا در ستادهای مدیریتی خود نه تنها از افزایش قیمت ها جلوگیری نکرده بلکه مقدمات استارت افزایش قیمت ها را هم در انواع کالاها زدند.

ممنوعیت انجماد مرغ و فروش مرغ سبز در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2021
ممنوعیت انجماد مرغ و فروش مرغ سبز در ایران

نمونه مهم این موضوع را می‌توان در تنظیم بازار کالاهای اساسی از جمله مرغ به وضوح دید آنجا که دولت به بهانه مدیریت بازار قیمت مصوب مرغ را از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش داد.

اما این موضوع فقط به بازار کالاهای اساسی محدودد نیست چراکه زمزمه آغاز افزایش قیمت ها در سال ۱۴۰۰ در سایر بازارهای کالاهای اساسی شنیده می شود. نمونه بارز آن اظهارات اخیر شیوا رئیس شورای رقابت در مورد افزایش قیمت خودرو در سال جاری است.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت، اعلام کرده است: تا ابتدای سال ۱۴۰۰ می توان گفت که ۶ ماه است که هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل اینکه نرخ تورم پایین بود، شورا با افزایش قیمت موافقت نکرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در قیمت گذاری همچنان تورم بخشی را مدنظر قرار می دهیم، گفت: اکنون برای تصمیم گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال ۱۴۰۰، منتظر تورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند و در نهایت بر اساس تورم بخشی قیمت خودرو نیز تغییر خواهد کرد.

رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۶ ماه افزایش قیمت نداشتیم و آیا مجدد شاهد افزایش قیمت در امسال خواهیم بود؟ گفت: قطعا در این سه ماه افزایش قیمت خواهیم داشت. این نکته را باید بگویم سه ماه پایانی سال ۹۹ که مجوز افزایش قیمت ندادیم، نه اینکه تورم نداشتیم بلکه حدود ۱۴ درصد تورم داشتیم اما به دلیل اینکه سه ماه قبل افزایش ۳۰ درصدی داشتیم، تورم ۱۴ درصد سه ماه پایانی سال را اعمال نکردیم.

به نظر می رسد با توجه به رویکرد دولت در آغاز فاز جدید گرانی ها به جای مدیریت و کاهش قیمت ها مردم نباید از افزایش احتمالی قیمت ها در بازارهای مختلف آنهم طی ماه های آینده تعجب کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала