آیا بعد از چین، نوبت امضای توافق با روسیه است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مجلس شورای اسلامی ایران
مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
اشتراک
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران: جمهوری اسلامی اکنون به دنبال امضای سند‌های بلندمدت با روسیه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل « مهر»، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اعلام کرد جمهوری اسلامی پس از امضای توافق ۲۵ ساله با چین، اکنون به دنبال امضای سند‌های بلندمدت با روسیه است.

واکنش رئیس جمهور چین به توافق ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
واکنش رئیس جمهور آمریکا به توافق ایران و چین

مجتبی ذوالنوری، رییس این کمیسیون، روز 29 مارس (دوشنبه) گفت: «یکی از مهم‌ترین راه‌های بی‌تاثیر کردن تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران این است که ما با قدرت‌ها و کشور‌های بزرگ ارتباط بلندمدت و با کشور‌های همسایه و همچنین منطقه در ابعاد وسیع و گسترده تعاملات اقتصادی داشته باشیم.

جمهوری اسلامی علاوه بر چین، به دنبال آن است که با روسیه هم سند‌های درازمدت و راهبردی منعقد کند. این سند «نقشه راه» است و به همین دلیل محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، برای ارائه توضیح در زمینه آن در مجلس حاضر می‌شود. مجلس باید سند راهبردی بین ایران و چین را بررسی کند چرا که مطابق با قانون اساسی اگر در معاهدات و قرارداد‌های بین‌المللی تعهدی برای کشورمان در مقابل کشور‌های دیگر ایجاد شده باشد، باید به تصویب مجلس برسد».

طی روز‌های گذشته امضای توافق بلندمدت ۲۵ ساله با چین طی سفر وزیر خارجه این کشور به تهران، موجب واکنش‌های گسترده شهروندان در رسانه‌های اجتماعی شده است. صد‌ها فعال سیاسی و مدنی نیز آن را «مردود» عنوان کرده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала