گزارش و تحلیل

تحریم های جدید؛ روسیه – یک قلعه تسخیرناپذیر

© Fotolia / kichigin19تحریم های جدید؛ روسیه – یک قلعه تسخیرناپذیر
تحریم های جدید؛ روسیه – یک قلعه تسخیرناپذیر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
اشتراک
پس از سال 2014 ، پوتین تصمیم گرفت روسیه را به قلعه ای پول تبدیل کند.

اسپوتنیک به نقل از تایمز مالی: تحریم ها علیه روسیه که متهم به استفاده از هکرها، قاتلان و انواع محرک ها و همچنین سرکوب مخالفان شده است، هیاهوی پرسر و صدایی بر پا کرده است. با این حال، در این لحظه احساسات، ارزش دارد که بایستیم وفکر کنیم و خواهیم دید که به تعبیری، تحریم ها روسیه را قویتر کرده است.

در سال 2014، شوک مضاعفی به روسیه وارد شد - قیمت نفت کاهش یافت و غرب در واکنش به الحاق کریمه تحریم هایی را علیه مسکو اعمال کرد. روسیه به بحران های ارزی عادت کرده است: در سال 1989 چنین بحران هایی سقوط امپراتوری شوروی را تسریع کردند، در دهه 90 آنها دو بار ارزش روبل را کاهش دادند و در سال 2008 دوباره ضربه زدند. با این حال، آشفتگی 2014 رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را متقاعد کرد که همه چیز مرز می شناسد. 

پوتین شباهت چندانی به دیکتاتورهای دیوانه ندارد و همیشه نسبت به مسائل اقتصاد کلان محتاط بوده است. پس از سال 2014 ، او حتی بیشتر محتاط شد و تصمیم گرفت روسیه را به یک قلعه پولی، مصون از فشارهای خارجی یا تحریم ها تبدیل کند. با کمال تعجب، او از بسیاری جهات موفق شد. روسیه در حال حاضر یکی از محافظه کارترین و مقاوم ترین کشورها در بین کشورهای در حال پیشرفت است. و اگر همکاران وی مانند رجب طیب اردوغان رهبر ترکیه هرچه بیشتر و غیر استاندارد به مسائل مالی نگاه می کنند، برعکس، پوتین هرچه بیشتر ارتدکس به نظر می رسد.

هر آنچه باید از قرارداد ایران و چین بدانیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2021
گزارش و تحلیل
هر آنچه باید از قرارداد ایران و چین بدانیم

یکی از ارکان قلعه روسیه مدیریت محدوده قیمت و نرخ روبل است. سال گذشته وقتی بیماری همه گیر منجر به قرنطینه و محدودیت های مالی شد، روسیه برای آن آماده بود. روسیه با کمترین بدهی دولتی در میان 20 اقتصاد بزرگ در حال پیشرفت در جهان - فقط 14٪ از تولید ناخالص داخلی - وارد فاجعه شد. این کشور همچنین دارای بهترین مازاد دولت، چهارمین مازاد حساب جاری و چهارمین ذخیره ارزی بین المللی بود: حدود 580 میلیارد دلار ، در حالی که پایین ترین رقم سال 2015 یعنی 350 میلیارد دلار بود.

پس از هفت سال سیاست های تورمی بانک مرکزی، روسیه تمام منابع خود را برای مقابله با فاجعه همه گیر با افزایش هزینه های دولت و کاهش نرخ بهره متمرکز کرده است. اما رهبری روسیه به مانور خود ادامه داد. در سال 2020، مقامات مالی فقط اقدامات محرک متوسطی را - در سطح کشورهای دیگر با اقتصادهای در حال پیشرفت انجام دادند. افت بعدی 3.5٪ نیز متوسط ​​بود.

روسیه در حال حاضر بسیار کمتر از سال 2014 در برابر تأثیرات خارجی آسیب پذیر است. بدهی دولت و افراد به خارجی ها کم است. با این پول ، آنها می توانند دارایی های قابل توجهی را خریداری کنند - اعم از درآمد صادراتی یا ذخایر بین المللی. بنابراین، ذخایر روسیه در صندوق های بین المللی کوتاه مدت تنها 10٪ از ذخایر ارزی بین المللی آن را تشکیل می دهند، در حالی که در سایر کشورهای در حال پیشرفت به طور متوسط ​​بیش از 30٪ است.

علاوه بر این، روسیه بسیار کمتر از دیگران به بازار جهانی نفت وابسته است. دولت فدرال درآمدهای اضافی را در دوره هایی قیمت پایین جمع می کند و آنها را در دوره هایی با هزینه های کم صرف می کند و سیستم اقتصادی و روبل را تثبیت می کند. امروز، روبل نسبت به ارز صادرکنندگان انرژی پیشرفته مانند کانادا و نروژ کمتر در معرض نوسانات قیمت نفت است.

سرانجام ، کرملین در حال جایگزین کذدن واردات است. مسکو در واکنش به تحریم های جهانی ، کشاورزی روسیه را احیا کرد و واردات مواد غذایی را متوقف تمود. روسیه به همراه چین از معدود کشورهایی است که غول های داخلی را پشت درهای بسته پرورش می دهد و از آنها در برابر رقبای غربی محافظت می کند.

عیب این دفاع قلعه این است که کاملاً به دفاع اختصاص یافته و برای حمله طراحی نشده است. پوتین قول تسریع در پیشرفت مالی را می دهد ، اما بدون داشتن یک برنامه واقعی - به طور متوسط ​​در دهه گذشته ، رشد فقط 2٪ بود. از سال 2014، روسیه از لیست ده اقتصاد بزرگ جهان خارج شد. با این وجود، طبق نظرسنجی ها ، علی رغم سقوط سطح زندگی و مواجهه با فساد در سطح کشور، اکثر روس ها متقاعد هستند که کشورشان در مسیر صحیح قرار دارد. از قرار معلوم، روسیه با تحمل مشکلات فراوان ، قیمت ثبات را بخوبی می داند. 

قلعه روسیه برای بقا در جهان پسا همه گیر در شرایط جهانی سازی زدایی و دیجیتالی شدن داخلی ساخته شده است. در زمانی که اقتصاد جهانی به افزایش تورم و نوسانات بازار تهدید می شود، قدرت داخلی این کشور می تواند برتری اساسی باشد.

هدف از تحریم های روسیه کرملین و متحدین آن است نه مجازات روس ها. با این حال، هفت سال اخیر فقط باعث تقویت کرملین در برابر هجوم خارجی شده است. این بدان معناست که برای تخریب قلعه ای به نام روسیه چیز بیش از افزایش تحریم های هدفمند لازم و ضروری است.

مولف - روچیر شارما کارشناس ارشد استراتژی جهانی در موسسه مدیریت سرمایه‌گذاری "مورگان استنلی" آمریکا و نویسنده کتاب "ده اصل برای ملت های سودآور" است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала