افزایش بی سابقه واردات نفت و فرآورده های نفتی به آمریکا از روسیه

© REUTERS / Hani Amaraافزایش بی سابقه واردات نفت و فرآورده های نفتی به آمریکا از روسیه
افزایش بی سابقه واردات نفت و فرآورده های نفتی به آمریکا از روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.03.2021
اشتراک
ایالات متحده آمریکا با وجود مشکلات ناشی از همه گیری کووید 19 و وضعیت مبهم ژئوپلیتیک در عرصه انرژی در رابطه با روسیه، در سال 2020 دوباره واردات نفت و محصولات نفتی از روسیه را به میزان بی سابقه ای افزایش داد.

به گزارش اسپوتنیک، آمار منتشره از سوی وزارت انرژی آمریکا حاکی از آن است که میزان واردات نفت و محصولات نفتی از روسیه به بالاترین رقم خود از سال 2011 رسیده است

حجم خریدها 538 هزار بشکه نفت در روز بود. به صورت سالانه واردات از روسیه 3.5 درصد افزایش داشته است. به این ترتیب روسیه به دومین صادرکننده بزرگ نفت و فرآورده های نفتی به ایالات متحده تبدیل شده است و از این لحاظ  حتی از عربستان جلو زده است.

چه زمانی نفت جهان تمام می‌شود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2021
چه زمانی نفت جهان تمام می‌شود؟

سهم روسیه در متوسط ​​واردات روزانه نفت و فرآورده های نفتی ایالات متحده در سال گذشته تقریباً به هفت درصد رسیده است که این نیز یک رکورد است. حتی 20 سال پیش ، این رقم حتی از یک درصد هم فراتر نمی رفت و فقط در سال 2011 به 5.5 درصد رسیده بود  و سپس کاهش یافت و دوباره به 5.7 درصد در سال 2019 رسید.

با این حال طوری که دیمیتری مارینچنکو ، مدیر گروه منابع طبیعی و مواد خام  شرکت خدمات مالی فیچ خاطرنشان کرده لازم نیست علی رغم شاخص های رکورد فعلی در مورد وابستگی حیاتی ایالات متحده به صادرات نفت از روسیه مبالغه شود . وی گفت: "در صورت لزوم ، نفت از روسیه مثلاً با نفت خاورمیانه و بالعکس جایگزین می شود ، اگرچه هر نوع نفت ویژگی های خاص خود را دارد و همیشه قابل تعویض نیست."

به گفته مارینچنکو ، افزایش صادرات نفت از روسیه ممکن است ناشی از تحریم های سخت علیه ونزوئلا باشد که از نظر تاریخی بخش قابل توجهی از نفت سنگین خود را به پالایشگاه های آمریکایی می رساند. این متخصص گفت: "بازرگانان در تلاشند این نفت را تعوض کرده و به جای آن از جمله نفت "اورال" روسیه را بخرند که نسبتاً سنگین است."

رکورد صادرات نفت از روسیه در درجه اول به دلیل مولفه افزایش ارسال محصولات نفتی بدست آمده است. از جمله صادرات نفت از روسیه به ایالات متحده در سال 2020 با کاهش 45 درصدی - به 73 هزار بشکه در روز (سطح 2018) رسید. روسیه از لحاظ صادرات نفت خام به ایالات متحده در مکان هشتم قرار دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала