گزارش و تحلیل

چرا ایران از طرح صلح عربستان استقبال می کند؟

© AFP 2023 / Mohammed Huwais/AFOچرا ایران از طرح صلح عربستان استقبال می کند؟
چرا ایران از طرح صلح عربستان استقبال می کند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2021
اشتراک
پس از اعلام یک طرح جدید صلح از سوی وزیر خارجه عربستان سعودی برای خروج نیروهای این کشور از درگیری های یمن با حمایت سازمان ملل، وزارت امور خارجه ایران واکنش نشان داد.

به گزادش اسپوتنیک - وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه خود تاکید کرده است که ایران از هرگونه طرح صلح مبتنی بر پایان دادن به جنگ شش ساله، برقراری آتش بس سراسری و رفع محاصره اقتصادی غیرانسانی علیه یمن حمایت می کند.

در بیانیه ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران منتشر شده به مناسبت ششمین سالگرد حمله ائتلاف به رهبری سعودی به یمن گفته می شود كه پایان همزمان اشغالگری و رفع محاصره اقتصادی تنها راهی برای جلوگیری از ادامه فاجعه انسانی را در این کشور را باز می کند و زمینه برای آغاز گفتگوهای سیاسی یمنی ها بدون دخالت های خارجی جهت ترسیم آینده سیاسی خود  را فراهم می آورد.

​آقای دکتر صباح زنگنه،  کارشناس ارشد مسایل جهان عرب و سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی توضیحی داد که چرا جمهوری اسلامی از طرح صلح عربستان سعودی استقبال نموده و به بررسی امکانات شرکت ایران در روند صلح یمن پرداخته است:

 

اسپوتنیک: آقای زنگنه، چرا جمهوری اسلامی ایران در این برهه و در پی طرح صلح از سوی وزیر خارجه عربستان سعودی برای خروج نیروهای این کشور از درگیری های یمن با حمایت سازمان ملل اعلام می‌کند که از هرگونه طرح صلح حمایت می‌کند؟

زنگنه: صلح اقدام ارزشمندی است و باید از کار ارزشمند حمایت کرد. جمهوری اسلامی ایران به این معنا از صلح حمایت می‌کند که مفهوم مخالف آن این است که از جنگ حمایت نمی‌کند. بنابراین صلحی باید برقرار باشد و خصوصیات یک صلح صحیح، عادلانه و دائمی باید فراهم شود و آن صلح مشخصاتش معلوم است، این است که تجاوز قطع شود، محاصره قطع شود، هم محاصره هوایی، هم محاصره دریایی و هم محاصره زمینی باید تعطیل شود و به مسائل انسانی هرچه زودتر باید رسیدگی شود، میلیون ها انسان در حالت قحطی بسر می‌یرند، بیماری کرونا هم اضافه شده و یک فاجعه انسانی در شرف وقوع است و این همه‌اش ناشی از تجاوز به این کشور است.

اسپوتنیک:به نظرتون این بیانیه‌ای که از سوی شخص فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی به آن می‌توان ابتکار و طرح صلح گفت، منطقی است و آیا ایران با این طرح موافقت دارد یا خیر؟

زنگنه: اگر آن شرایطی که مطرح شد در بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران محقق شود، بله قطعا ایران موافق صلح است و این صلح میبایستی شش سال قبل حاصل می‌شد، ادامه جنگ منفی است و منفور است و باید محکومش کرد و آن را ناپسند دانست، اما دولتی رسما اعلام کند که خواهان صلح است، این خواسته‌اش را نباید رد کرد، باید پذیرفت و از او خواست تا اون شرایط صلح واقعی را در عمل نشان دهد.

اسپوتنیک: آقای دکتر اگر این آتش بس و طرح صلح به مرحله عمل برسد و گفتگوهای سیاسی درون یمن آغاز شود، آیا جمهوری اسلامی می‌تواند در شرایط حال حاضر در خلیج فارس نقش فعال تری داشته باشد؟

زنگنه: هر جا که صلح برقرار شود، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد کمک کند به تقویت صلح و مبانی آن و بازسازی سیاسی و امنیتی منطقه به نحوی که مانع از بروز جنگ و درگیری‌های دیگری شود.

اسپوتنیک: باتوجه به وجود تنش‌هایی در روابط جمهوری اسلامی با برخی کشورهای منطقه، آیا از شرکت جمهوری اسلامی ایران در روند صلح و یا بازسازی یمن از طرف کشورهای به عنوان مثال ائتلاف عربی به رهبری عربستان استقبال می‌شود؟

زنگنه: وقتی که یک کشوری حاضر باشد به امر صلح و مسائل انسان دوستانه کمک بکند  و برای توسعه و برقراری آرامش در منطقه اعلام آمادگی بکند، هیچ کشور عاقلی این اعلام آمادگی را نادیده نخواهد گرفت. اگر به منافع کشورش، به منافع منطقه و به منافع انسانها بیاندیشد، از این وضعیت استقبال خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала