ایران می تواند نقش بسزایی در صلح افغانستان داشته باشد

© Sputnik / Alexander Natruskim /  مراجعه به بانک تصاویر ایران می تواند نقش بسزایی در صلح افغانستان داشته باشد
ایران می تواند نقش بسزایی در صلح افغانستان داشته باشد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2021
اشتراک
وزارت خارجه روسیه اذعان کرد: اگر ایران به گفتگوهای افغانستان بپیوندد، می تواند نقش مهمی در حل و فصل مسئله صلح افغانستان داشته باشد

به گزارش اسپوتنیک، ضمیر کابلوف نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، بیان داشت: اگر ایران به گفتگوهای افغانستان بپیوندد، این کشور می تواند نقش مهمی در حل و فصل افغانستان داشته باشد.

اعلام شرط به رسمیت شناختن مقامات جدید در افغانستان از سوی روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2021
روسیه در حال تدارک دیدن نشستی درباره مسئله افغانستان است

ضمیر کابلوف این موضوع را طی کنفرانسی مطبوعاتی پس از مشاوره های سه گانه وسیع (ترویکا)، درباره مسئله حل و فصل صلح آمیز افغانستان، که در ۱۸ مارس در مسکو برگزار شد، بیان کرد.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و مدیر بخش دوم آسیا از وزارت خارجه می گوید، که روسیه روی حضور ایران در خصوص حل و فصل صلح آمیز مسئله افغانستان حساب می کند.

کابلوف روز چهارشنبه ۲۴ مارس (۴ فروردین)، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ایران در صورت عضویت می تواند نقش بسزایی داشته باشد. ما البته می توانیم بدون ایران این کار را انجام دهیم، اما عدم حضور ایران در این میز احساس خواهد شد و من امیدوارم که در آینده نزدیک، شرکای ایرانی نیز به این گفتگوها بپیوندند، ما بالای این موضوع با تمام توان کار می کنیم.

کابلوف خاطرنشان کرد که ایران معیارهای پیوستن به قالب "سه گانه وسیع" یا ترویکا در افغانستان را دارد. این کشور نه تنها یک همسایه است، بلکه هم بالای مقامات این کشور و هم طالبان تأثیر دارد.

پیش از این در تاریخ ۱۸ مارس، نشستی در سطح نمایندگان ویژه فدراسیون روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان ("ترویکا") با حضور هیئت های کابل و جنبش طالبان در مسکو برگزار شد. در بیانیه‌ این نشست، روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان از همه طرف های درگیری در افغانستان خواستند تا سطح خشونت در این کشور را کاهش دهند و همچنین طالبان نیز دست از حمله در فصل بهار بردارند.

شایان ذکر است که در ۱۲ سپتامبر سال گذشته، روند گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان در دوحه پایتخت قطر، آغاز شد. با این حال، تاکنون طرفین فقط در مورد مذاکرات مستقیم در آینده توافق کرده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала