رونمایی از واکسن ضد کرونای ایرانی «فخرا»+ ویدیو

© Sputnik / Ramil Sitdikovرونمایی از واکسن ضد کرونای ایرانی «فخرا»
رونمایی از واکسن ضد کرونای ایرانی «فخرا» - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.03.2021
اشتراک
واکسن ضد کرونای فخرا توسط موسسه سپند وزارت دفاع ایران تولید و رونمایی شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، واکسن «فخرا» با حضور وزرای دفاع و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد.

کریمی مدیر پروژه واکسن «فخرا» در این مراسم گفت: از ابتدای همه گیری کرونا این سازمان با تکیه بر نیروی انسانی متخصص، متعهد و مجرب، همچنین وجود زیرساخت های تخصصی مناسب، با همت شهید والامقام دکتر محسن فخری زاده (رئیس شهید سپند) دوشادوش همکاران خود در عرصه سلامت کشور، تلاش ویژه ای در جهت مقابله با این بیماری آغاز نمود. ساخت انواع کیت های تشخیصی کووید19و آزمایشگاه های تخصصی سیار سطح ( 3 )که دو دستگاه آن تحویل انستیتو رازی و انستیتو پاستور شد، سرفصل شروع این جهاد همه جانبه بود.

وی خاطر نشان کرد: فرایند تحقیق و توسعه واکسن کووید 19از اسفند 98آغاز شد و با جداسازی این ویروس از بین 35هزار نمونه بیماران ایرانی و کشت 30 ایزوله مناسب اولین بذر واکسن از بین آن ها انتخاب و تولید شد. با انجام انواع تست های تعیین هویت ویروس ، شناسنامه آن تهیه شد و کاندید واکسن کووید 19در خرداد99 به مرحله تولید آزمایشی رسید.

واکسن ایرانی کوو پارس علیه کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2021
آغاز کار فاز اول کارخانه تولید واکسن ایرانی کرونا + عکس

کریمی افزود: فرآیند تولید شامل مراحل کشت سلول، تلقیح، تکثیر، جداسازی و تخلیص، غیرفعالسازی و فرمولاسیون در مدت کوتاهی راه اندازی شد و سپس تست های حیوانی و انواع تست های کنترل کیفی انجام شد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Sputnik Iran (@sputnik_ir)

وی در ادامه گفت: پس از طی مراحل آزمایشگاهی و تست های حیوانی بر روی بیش از 650سر حیوان از گونه های مختلف موش، خرگوش، خوکچه هندی و میمون، بی ضرری و اثر بخشی واکسن به اثبات رسید و پرونده این واکسن به سازمان غذا و دارو ارسال شد. هم زمان کار طراحی و ساخت کارخانه تولید انبوه این واکسن نیز آغاز شد که با تایید نقشه ها توسط سازمان غذا و دارو این پروژه به سرعت در حال انجام است و امید داریم تا تابستان وارد فاز تولید شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала