انتخابات اکترونیکی ریاست جمهوری در 8 کلان شهر ایران

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehانتخابات اکترونیکی ریاست جمهوری در ۸ کلان شهر ایران
انتخابات اکترونیکی ریاست جمهوری در ۸ کلان شهر ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
اشتراک
قائم مقام وزیر کشور اطلاع داد که با توجه به ایراد شورای نگهبان به اصلاحات قانون انتخابات ریاست جمهوری، این انتخابات بر اساس قوانین قبل برگزار می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، محمدجواد کولیوند قائم‌مقام وزیر کشور بیان داشت: انتخابات چهار سال گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا در حدود 44 هزار شعبه برگزار شد، با توجه به مشکلات کرونا و تراکمی که ممکن است در شعب به‌وجود بیاید، پیش‌بینی کردیم شعب اخذ رأی تا 70 هزار شعبه افزایش یابد، این شعب به مناطق پرتراکم جمعیتی اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دور گذشته در 139 شهر به‌صورت الکترونیکی برگزار شد، افزود: ما برای انتخابات سال 1400 به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سه پیشنهاد ارائه کردیم؛ نخست برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در 139 شهر اعلام آمادگی کردیم، دومین پیشنهاد را درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در دو استان بزرگ به‌صورت متمرکز مانند تهران و البرز یا قزوین و البرز و غیره مطرح کردیم و پیشنهاد سوم هم برگزاری انتخابات الکترونیک در کلان‌شهرها بود.

قائم‌مقام وزیر کشور افزود: امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی در 10 هزار شعبه را داریم. برگزاری انتخابات در تمام شعب به‌صورت الکترونیکی مستلزم اختصاص اعتبار است که دولت باید پیش‌بینی و مجلس مصوب کند تا تجهیزات خریداری شود، عملاً این فرایند زمان‌بر است و به این دوره از انتخابات نمی‌رسد.

کولیوند با اشاره به نظر هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، گفت: بر اساس تصمیم اتخاذشده انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کلان‌شهرهای ما به‌جز تهران؛ یعنی در مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، قم، کرج، کرمانشاه و اهواز به‌صورت الکترونیک برگزار می‌شود و از 30 هزار دستگاه در 10 هزار شعبه استفاده خواهیم کرد، در مجموع در این شعب از 18 هزار دستگاه استفاده خواهد شد و بر همین اساس پیشنهاد دادیم که از 12 هزار دستگاه باقی‌مانده در برخی مراکز استان که امکان‌پذیر باشد، استفاده کنیم.

وزیر سابق دفاع ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
انتخابات ایران و القای نظامی گری

وی در توضیح عدم اختصاص بودجه برای افزایش تجهیزات برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی طی چهار سال گذشته، اظهار کرد: اعتبارات این حوزه در طول این چهار سال گذشته افزایش نیافته است. ما بسیاری از مباحث را با شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مطرح کردیم اما با توجه به نظر شورای نگهبان و تشخیص آنها درباره نوع نرم‌افزار و سخت‌افزار انتخابات، نتوانستیم گامی در این حوزه برداریم لذا تنها انتخابات الکترونیک برای شوراها را دنبال کردیم. وزارت کشور برای انتخابات شوراها به‌صورت الکترونیک اعتباراتی را پیش‌بینی کرد اما دولت نپذیرفت و در بودجه 1400 به همان میزان برای برگزاری انتخابات، اعتبار اختصاص می‌یابد.

قائم‌مقام وزیر کشور یادآور شد: وزارت کشور هر دو سال بودجه برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی می‌کند زیرا انتخابات ریاست جمهوری و شوراها همزمان و انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نیز در یک زمان برگزار می‌شود البته انتخابات مجلس خبرگان رهبری هر 8 سال یک‌بار برگزار می‌شود. بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای انتخابات الکترونیکی تولید داخل است و بخشی سخت‌افزاری است که از خارج تهیه می‌شود. وزارت کشور تأییدیه سه برند مربوط به وزارت دفاع و دانشگاه‌های معتبر ایران را گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала