گزارش و تحلیل

آمریکا مانع جدی در عدم گفتگو میان ایران و عربستان است

© AFP 2023 / Ahmad Al-Bashaآمریکا مانع جدی عدم گفتگو میان ایران و عربستان
آمریکا مانع جدی عدم گفتگو میان ایران و عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
اشتراک
کارشناس ایرانی در مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه ایران بارها پیشنهاد گفتگو و مذاکره مستقیم به سعودی ها را داده است، آمریکا و همدستانش در منطقه مانع تراشی می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران آقای خطیب زاده در گفتگو با الجزیره اعلام نمود که ایران امیدوار است دولت سعودی محاصره یمن و جنگ علیه این کشور را پایان دهد. عربستان سعودی نباید پیشنهاد طرف ایرانی برای شروع گفتگو بین کشورهای منطقه را تهدیدی برای امنیت خود بداند.

احتمال جبهه گیری مستقیم آمریکا علیه ایران در یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2020
گزارش و تحلیل
احتمال جبهه گیری مستقیم آمریکا علیه ایران در یمن

وی در ادامه گفت که تهران خواستار گفتگو‌های واقعی منطقه‌ای است و عربستان سعودی نباید این موضوع را یک تهدید قلمداد کند وی گفت: "ما می خواهیم یک گفتگوی منطقه ای واقعی آغاز کنیم و عربستان سعودی نباید این درخواست را به عنوان تهدیدی علیه آن تلقی کند."
خطیب زاده همچنین گفت که دولت سعودی می‌تواند طرح خود را برای پایان جنگ یمن ارائه دهد و ایران نیز با جهت‌گیری مثبتی با آن برخورد خواهد کرد.

اسپوتنیک در مصاحبه ای با سید هادی افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه کشورهای عربی در این رابطه سوالاتی را مطرح کرد.

اکنون چه موانعی برای گفتگوی تهران و ریاض وجود دارد؟

این اولین بار نیست که ایران هم از طریق کانال های بین المللی و هم از طریق نامه نگاری با واسطه و بدون واسطه از عربستان سعودی خواستار مذاکره و گفتگوی رو در رو بر روی میز مذاکره است. به عنوان مثال می توان به دو مورد اشاره نمود: 1 – وقتی ایران برجام را امضا نمود از همانجا اقای ظریف مصاحبه نمود و اعلام نمود که توافق فوق بر علیه هیچ کدام از همسایگان ما نیست، ما حتی حاضریم باشگاه اتمی در بین کشورهای منطقه ایجاد کنیم تا همه از این انرژی پاک بهره ببرند، و ما تمام تجربیات خود را در اختیار دوستان و همسایگانمان ببریم. در این جا جناب آقای ظریف نام عربستان سعودی را مخصوصا نام برد "برادران سعودی"، در آن زمان عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان بود و به ایران توهین کرد که ایران دخالت می کند و مشکل منطقه است. این مورد یکی از تلاش های برجسته ایران برای ارتباط با عربستان بود. 2 - تلاش جدی تر را آقای حسن روحانی با طرح صلح هرمز یا طرح امید خطاب به 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که در راس آنها عربستان بود را ارائه نمود. حتی کتبا به تک تک این کشورها طرح هرمز و جزئیات آن را مطرح کرد، باز در اینجا ما توهین و فضاسازی در پاسخ شنیدیم.

حوثی های یمن: عربستان توان مقابله با قدرت موشکی ما را ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2021
حوثی های یمن: عربستان توان مقابله با قدرت موشکی ما را ندارد

حتی شهید سردار سلیمانی زمانی که به عراق سفر کرده بود یک نامه سری را از سوی ایران به حکومت عراق برساند تا از انجا عراقی ها به عنوان واسطه این نامه را برای سعودی ها بفرستند، باز محتوای این نامه مسئله حل مشکلات فی مابین و تلاش برای همکاری و رفع مشکلات منطقه به غیر از روابط ایران و عربستان بود، اما ایشان را شهید کردند، اصلا اجازه نداند حتی این نامه به دست سعودی ها برسد. ما دیگر نمی توانیم بیشتر از این از سعودی ها بخواهیم، در هر مناسبتی در هر پیامی در هر وضعیت و یا بحرانی ما می دونیم که کشور عربستان سعودی کشور مهمی در منطقه و موثر در معادلات ژئوپولتیک منطقه است. اما خوب این کشور اختیار خود را ندارد، مشکل ما با کشورهایی که به گونه ای دشمن ما هستند: مثل بحرین، امارات این است که اختیارشان دست خودشان نیست.

اگر اختیارشان دست خودشان بود که ما چند بار گفتیم بیایید در رابطه با یمن با یکدیگر صحبت کنیم: ما با انصارالله رابطه صمیمی داریم، می توانیم از انها بخواهیم بر سر میز مذاکره بنشینند، ما می توانیم نصیحت و راهکار بدهیم. بیایید اصلا در تهران یا ریاض یا هر جای که شما می گویید به گفتگو بنشینیم... نمی آیند، چرا؟ چون آقا بالاسر دارند، آمریکا. اکنون آقا بالاسر دیگری به نام اسرائیل دارند که در حال عادی سازی روابط با آنها هستند، دقت می کنید. با این کشور که به چند جا وابسته است واختیار خود را به دست انها داده است، آیا می تواند آزادانه پای مذاکره بنشیند و طرح مسئله کند تا مشکلات حل شود!

واکنش ایران به موضع دولت جدید آمریکا درباره یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2021
واکنش ایران به موضع دولت جدید آمریکا درباره یمن

بنابراین تا زمانی که اینها (عربستان) زلفشان به زلف اسرائیل و امریکایی ها گره خورده باشد. مشکلی حل نمی شود. به ضرر آنها هم است، الان بیش از 5 سال بحران یمن با شروع سعودی ها و اقا بالاسرهایش صورت گرفته است. پس خودشان نمی خواهند که بحران حل شود، زیرا این کشورها می خواهند شما را بدوشند. ما دیگر رک تر از ترامپ نداریم. گفت آنها گاو شیر ده هستند اینقدر می دوشیم تا شیرشان خشک شود و بعد سرشان را می بریم. یعنی نظامهای پادشاهیشان را تیکه تیکه و به جمهوری تبدیل می کنیم، بنابراین ما واقعا تلاشمان را انجام دادیم اما کلید مشکل این است که این کشورها اختیار دست خودشان نیست.

کدام کشور می تواند بهترین واسطه میان ایران و عربستان باشد؟

منطقی بگویم "هیچ کشوری"، ما باید خودمان با خودمان توافق کنیم. زیرا ما دعوت مستقیم انجام می دهیم، اگر می گویند چون مشکلات با ایرانی ها زیاد است، پس یک واسطه ای بفرستید که هم ما آنها را قبول داشته باشیم و هم شما آنها را قبول داشته باشید، خوب کشورهای خیرخواه منطقه وجود دارند که خوب عمل کرده اند، واسطه ها و میانجی گری های امینی چون کشور عمان که در بحران اتمی خوب عمل کردند. یا کشور عراق، حتی کویت، سازمان ملل، روسیه، چین، ما این کشورها را قبول داریم، حال باید بدونیم که آیا عربستان این کشورها را قبول دارند، آیا آمریکا می گذارند که سعودی ها این کشورها را به عنوان واسطه میان این گفتگو ها قبول کنند. مشکل این است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала