تاثیر مخرب کرونا بر مغز

© Depositphotos.com / Andreusتاثیر مخرب کرونا بر مغز
تاثیر مخرب کرونا بر مغز  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2021
اشتراک
دانشمندان مشکلات مغزی در بیماران مبتلا به کووید 19 و ارتباط آن با اصطلاح "مه مغزی" را دریافتند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Cancer Cell، دانشمندان در تحقیقات خود دریافتند که چه عواملی منجر به مشکلات مغزی یا اصطلاحاً "مه مغزی" در بیماران مبتلا به کووید 19 می شود.

تقویت مغز و هوش با این خوراکی ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.01.2021
تقویت مغز و هوش با این خوراکی ها

کارشناسان مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering در نیویورک و همکارانش مایع مغزی نخاعی 18 بیمار سرطانی را پس از ابتلا به کووید 19 و دارای اختلال عملکرد عصبی را بررسی کردند.

این بیماری با علائمی مانند خستگی، از دست دادن حافظه، گیجی و ناهنجاری های دیگر همراه است. محقق جان رمسیك در این خصوص گفت: "ما در این بیماران التهاب و سطح بالای سیتوكین ها را در مایع مغزی نخاعی یافتیم كه علائم این بیماری را توضیح می دهد."

سیتوکین ها دسته ای از پروتئین ها هستند که رشد سیستم ایمنی بدن را کنترل می کنند. به گفته محققان در بعضی موارد، ویروس کرونا بیش از حد این مولکول ها را تحریک می کند و منجر به اصطلاح طوفان سیتوکین (مه) در مغز می شود.

بنابراین متخصصان نتیجه گرفتند که با ابتلا به کرونا، در برخی موارد چنین مواد شیمیایی در سیستم ایمنی بدن وارد مغز می شود. دانشمندان نتیجه گرفتند: "این امر باعث ایجاد علائم انسفالوپاتی - آسیب مغزی - در بیماران می شود."

پیش از این گزارش شده بود که محققان ارتباطی بین بیماری آلزایمر غیر قابل درمان و کووید 19 شدید، پیدا کرده اند. مشخص شد که ژن ApoE4 ، که خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد سالخورده را افزایش می دهد، همچنین حساسیت فرد به ویروس کرونا را افزایش می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала