"بمب" فاجعه باری برای آب و هوا در منطقه قطب شمال کشف شد

© Sputnik / Alexander Liskinبمب فاجعه باری برای آب و هوا در منطقه قطب شمال کشف شد
بمب فاجعه باری برای آب و هوا در منطقه قطب شمال کشف شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2021
اشتراک
دانشمندان دانشگاه واشنگتن، آزمایشگاه ملی لوس آلاموس و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) متوجه شدند که میزان آب شیرین در اقیانوس منجمد شمالی طی دو دهه گذشته 40 درصد افزایش یافته و می گویند نفوذ آب شیرین به اقیانوس اطلس می تواند تأثیر فاجعه باری بر آب و هوای جهان بگذارد.

به گزارش اسپوتنیک، مقاله این داشمندان در مجله Nature Communications منتشر شده است.

آهنگ سریع گرم شدن قطب شمال - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2020
آهنگ سریع گرم شدن قطب شمال

به گفته دانشمندان، انباشته شدن آب شیرین به دلیل ذوب شدن یخ های قطب شمال است. در حال حاضر ، آب شیرین بالای آب شور قرار دارد و توسط باد در دریای بوفورت مهار شده و نوعی گنبد آب را تشکیل می دهد. در صورت کاهش شدت  باد ، آب شیرین به شمال اقیانوس اطلس از جمله دریای لابرادور نفوذ خواهد کرد. این به نوبه خود جریانهای بزرگ اقیانوسی در اقیانوس اطلس و همچنین گردش آبهای سرد و گرم را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

نتیجه گیری محققان بر اساس شبیه سازی و مدل سازی گردش آب در اقیانوس است که انتشار آب شیرین در دریای بوفورت را بین سالهای 1983 و 1995 ردیابی می کند. مشخص شد که بیشتر آب شیرین از طریق مجمع الجزایر قطب شمال کانادا به لابرادور رسیده است. در طی این رویداد ، شوری دریای لابرادور به میزان  0.2-0.4 قسمت در هزار کاهش یافت.

در حال حاضر ، حجم آب شیرین در دریای بوفورت دو برابر دفعه قبل است و بالغ بر 23 هزار کیلومتر مکعب است. اگرچه نمی توان تأثیر دقیق چنین "بمب" آب شیرین را در اقیانوس اطلس پیش بینی کرد ، اما دانشمندان معتقدند که این وضع  تأثیر جدی بر آب و هوای کل نیمکره شمالی خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала