دبیرکل سازمان ملل: همه‌گیری موجب نقض حقوق بشر شده است

© Sputnik / Sergey Pyatakov /  مراجعه به بانک تصاویر دبیرکل سازمان ملل: همه‌گیری موجب نقض حقوق بشر شده است
دبیرکل سازمان ملل: همه‌گیری موجب نقض حقوق بشر شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2021
اشتراک
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل می گوید همه گیری در جهان به نقض حقوق بشر منجر شده است.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه در افتتاحیه چهل و ششمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ، گفت: " همه گیری کووید- 19 منجر به افزایش موارد نقض حقوق بشر در سراسر جهان شده است.

وی افزود: "همه گیری به وضوح ماهیت بهم پیوسته خانواده انسانی ما و کل طیف حقوق بشر - مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را نشان داده است. کووید - 19 شکاف ها، آسیب پذیری ها و نابرابری های قبلی را تشدید کرده و همچنین موارد جدیدی از جمله در زمینه حقوق بشر ایجاد کرده است. ما شاهد یک دور باطل نقض حقوق هستیم ".

به گفته دبیرکل، از دست دادن شغل، افزایش بدهی و افت شدید درآمد به معنای واقعی کلمه زندگی صدها میلیون خانواده را زیر و رو کرده است. پیامد این شیوع همه گیر بیشتر در زنان، اقلیت ها، افراد دارای معلولیت، افراد مسن، پناهندگان، مهاجران و ساکنان بومی بود. نوجوانانی که نمی توانند در مدرسه تحصیل کنند و دسترسی محدودی به وسایل فنی دارند، با مشکلات روبرو می شوند. جهان در فقر شدید رشد می کند.

گوترش افزود: "این ویروس همچنین بر حقوق سیاسی و مدنی تأثیر می گذارد و فضای عمومی را بیشتر محدود می کند. به بهانه یک بیماری همه گیر، مقامات برخی کشورها از اقدامات امنیتی و اضطراری برای سرکوب مخالفان، بطلان آزادی های اساسی، خاموش کردن مطبوعات مستقل و محدود کردن فعالیت های غیر دولتی استفاده می کنند. "

دبیرکل یادآوری کرد که مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران، وکلا، فعالان سیاسی و حتی کارمندان پزشکی به دلیل انتقاد از واکنش دولت یا عدم پاسخگویی به بیماری همه گیر بازداشت و یا تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و تحت نظارت قرار می گیرند. و محدودیت های مربوط به همه گیری برای تضعیف روندهای انتخاباتی، تضعیف اعتراضات مخالفان و سرکوب انتقادات استفاده می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала