وزیر خارجه آمریکا: راه دیپلماسی برای آمریکا و ایران باز است

© Sputnikوزیر امور خارجه آمریکا: راه دیپلماسی برای آمریکا و ایران باز است
وزیر امور خارجه آمریکا: راه دیپلماسی برای آمریکا و ایران باز است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2021
اشتراک
آنتونی بلینکن مذاکره مستقیم با ایران را در صورت نیاز رد نکرد.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای با نشنال پابلیک گفت: "راه دیپلماسی اکنون باز است. ایران هنوز از رعایت (توافق های قبلی) فاصله قابل توجهی دارد. بنابراین باید ببینیم این کشور چه کاری انجام می دهد."

وی از پاسخ مستقیم به این سوال درباره اینکه آیا ایالات متحده درخواست ارتباط با ایران در مورد همکاری را داده است خودداری کرد.

بلینکن گفت: "در حال حاضر رئیس جمهور (جو بایدن) به طور واضح، علنی و مکرر در مورد موضع ما صحبت کرده است. بیایید ببینیم در صورت واکنش ایران، آنها چه عکس العملی نشان خواهند داد."

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала