آیا کارت‌های بانکی در ایران حذف خواهند شد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / کارت بانکی
کارت بانکی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2021
اشتراک
بانک مرکزی برای تسهیل پرداخت‌های الکترونیکی به‌زودی از پروژه استفاده از تلفن همراه برای انجام تراکنش‌های خرید در فروشگاه‌ها رونمایی می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک،عبدالناصر همتی در پستی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد بانک مرکزی برای تسهیل پرداخت‌های الکترونیکی به‌زودی از پروژه استفاده از تلفن همراه برای انجام تراکنش‌های خرید در فروشگاه‌ها رونمایی می‌کند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от عبدالناصر همتی (@abdolnaser_hemmati)

با استناد به گزارش ایرناپلاس، رئیس کل بانک مرکزی در روزهای گذشته، درباره حذف تدریجی کارت‌های بانکی خبر داده است. پرداخت با موبایل و به وسیله NFC روش دیگری است که در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود و آن‌گونه که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده، به زودی در ایران نیز به عنوان یک روش پرداخت بدون کارت، معرفی خواهد شد.

علیرضا بزرگمهری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در این رابطه به ایرناپلاس گفت:« در ایران، پرداخت بدون کارت، بیشتر به درگاه پرداخت مستقیم یا IPG و همچنین درگاه پرداخت موبایل یا MPG محدود شده و به دیگر روش‌ها توجه چندانی نشده آن هم در حالی که سایر روش‌های پرداخت در دنیا از سال‌ها پیش استفاده شده و فیزیک کارت کارایی کمتری یافته است.

امروزه به‌جای کارت بیشتر از موبایل به‌جای برای پرداخت استفاده می‌شود. مزیت آن نسبت به کارت این است که موبایل را همیشه به همراه داریم و در پرداخت با موبایل، لازم نیست به تعداد حساب‌هایی بانکی خود، کارت به‌همراه داشته باشیم.

کره جنوبی: پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل در مرحله نهایی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
کره جنوبی: پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل در مرحله نهایی است

پرداخت بدون کارت و با NFC در ایران مغفول مانده بود و تلاش‌های محدودی هم که برای آن انجام شد، به دلیل اینکه ابعاد مختلف را در نظر نگرفته بودند،  با شکست روبرو شد. به‌عنوان مثال یکی از بانک‌ها، کارت NFC را وارد کرده بود، این در حالی است که ما به دنبال حذف فیزیک ‌کارت از پرداخت‌ها هستیم. با این حال، به نظر می‌رسد نگاه حمایتی بانک مرکزی تغییراتی در این بخش ایجاد خواهد کرد.

کسب‌وکارهایی که خدمات تحویل در محل را ارئه می‌دهند، ناچارند دستگاه‌های کارتخوان را با خود حمل کنند که هزینه قابل توجهی به آنها تحمیل می‌کند. در حالی که در پرداخت بدون کارت و به‌صورت غیرتماسی با اسکن کد QR و NFC به سادگی و بدون نیاز به دستگاه کارتخوان قابل انجام است. حتی موبایل‌های قدیمی‌تری که NFC ندارند نیز می‌توانند با یک واسط ارزان‌قیمت، از این سرویس استفاده کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала