گزارش و تحلیل

محسن فخری زاده توسط سلاح یک تنی کشته شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محسن فخری زاده توسط سلاح یک تنی کشته شد
محسن فخری زاده توسط سلاح یک تنی کشته شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2021
اشتراک
یک روزنامه یهودی چاپ انگلیس جزئیاتی از عملیات حذف محسن فخری زاده در حوالی تهران را منتشر کرده است.

اسپوتنیک به نقل از الجزیره: رویترز با استناد به وب سایت روزنامه یهودی منتشره در انگلیس، جویش کرونیکل، گزارش داد که گروهی متشکل از بیش از 20 مأمور، از جمله شهروندان اسرائیل و ایران، به مدت 8 ماه در کمین قرار گرفته و مشغول رصد و نظارت  محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران بودند.

به گزارش جویش کرونیکل، فخری زاده با یک تن سلاحی که توسط سرویس ویژه اسرائیل - موساد  مخفیانه به ایران بصورت منفصل تحویل داده شد، کشته شد. در همان زمان، رویترز نتوانست داده های منتشر شده در روز چهارشنبه در وب سایت آن روزنامه یهودی چاپ لندن را تأیید کند.

وزارت اطلاعات ایران: فردی در نیروهای مسلح کشور در ترور فخری زاده دخیل بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
وزارت اطلاعات ایران: فردی در نیروهای مسلح کشور در ترور فخری زاده دخیل بود

بر اساس گزارش رسانه های ایران، فخری زاده 59 ساله پس از تیراندازی افراد مسلح در اتومبیل شخصی خود در بیمارستان درگذشت. اندکی پس از مرگ دانشمند ، ایران به اسرائیل اشاره کرد.  به عنوان مثال ، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران ، در توئیتر خود به وجود شواهد جدی علیه اسرائیل اشاره نمود.

به نوشته قدیمی ترین روزنامه یهودی در جهان ، موساد اسلحه ای را بر روی یک وانت نصب کرد و ماموران هنگام مشاهده هدف، آن را از فاصله دور کنترل کردند. این سلاح سنگین بود ، زیرا مجهز به بمبی بود که همه چیز را که ممکن بود نشان دهنده آن عملیات باشد از بین برد.

روزنامه جویش کرونیکل نوشت که ایران برای یافتن جانشین برابر با فخری زاده به 6 سال زمان نیاز دارد و مرگ وی مدت زمان ساخت بمب برای کشور را از 3.5 ماه به دو سال افزایش داد. طبق این نشریه ، این حمله فقط توسط اسرائیل انجام شده است ، یعنی بدون دخالت آمریكا. در همان زمان ، روزنامه جویش کرونیکل روشن کرد که مقامات آمریکایی از پیش در مورد این عملیات مطلع شده اند.

اسرائیل در ماه نوامبر از اظهار نظر خودداری کرد و چهارشنبه گذشته یک مقام دولتی یهودی به گزارش اخیر چنین پاسخ داد: "ما هرگز در مورد موضوعاتی از این قبیل اظهار نظر نمی کنیم. موضع ما تغییر نکرده است."

سالهاست كه سرویس های ویژه غرب و اسرائیل فخری زاده را شخصیتی مرموز می دانستند كه مسئول یک  برنامه مخفی برای ساخت بمب هسته ای بوده است. در سال 2003 ، این برنامه به حالت تعلیق درآمد. اسرائیل و آمریکا تهران را به تلاش برای بازگشایی پروژه متهم می کنند، اما ایرانی ها همیشه قصد استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف نظامی را انکار کرده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала