گزارش و تحلیل

کرونا، هنوز در کمین جهانیان است

© Photo / Lorenzo Casalino / Amaro Lab / U.C. San Diegoکرونا، هنوز در کمین جهانیان است
کرونا، هنوز در کمین جهانیان است   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سه سویه جهش یافته ویروس کرونا از انگلیس، آفریقای جنوبی و برزیل حالا در دنیا گسترش می یابند.

اسپوتنیک همراه با الجزیره قطرمی پرسد: در حال حاضر از چه چیزی باید ترسید؟ تفاوت بین جهش و سویه چیست؟

جواب: جهش - تغییر در ماده ژنتیکی است. برخی از جهش ها اثری از خود بر جای نمی گذارند ، در حالی که برخی دیگر بر شیوع و کشندگی ویروس تأثیر می گذارند. هر سویه ویروس کرونا شامل مجموعه ای از جهش ها است.

در مورد گونه های جدید ویروس کرونا چه می دانیم؟

روزنامه انگلیسی Daily Mail گزارش داد که ویروس کرونا با جهشی که ساختار پروتئین S را تغییر می دهد می تواند از پاسخ ایمنی در شخصی که قبلاً دارای کووید 19 بوده است ، فرار کند.

واکنش ها به ثبت واکسن اسپوتنیک وی در ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش ها به ثبت واکسن "اسپوتنیک وی" در ایران

دانشمندان از آفریقای جنوبی دریافتند که 48٪ از نمونه های خون افرادی که در گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده بودند ، هیچ گونه پاسخ ایمنی به سویه ویروس کرونا نشان نمی دهد. خانم پنی مور، پروفسور، رئیس این مطالعه ، گفت که کسانی که از ویروس کرونا بهبود یافته اند ، احتمال ابتلا مجدد شان کمتر است و افراد مبتلا شده سه ماه قبل یا بیشتر در صورت آلوده شدن به نسخه جدیدتر کووید19 ، ممکن است مصونیت طبیعی کاملی نداشته باشد.  

بر اساس گزارش لو فیگارو، یک سویه ویروس کرونا جدید "برزیلی" باعث انفجار عفونت در شهر مانائوس شده است که قبلاً در جریان موج اول از این بیماری رنج برده بود. پیش از این اعتقاد بر این بود که ساکنان آن شهر نزدیک به "مصونیت گله ای" هستند. به عقیده نویسندگان گزارش ، سویه "برزیلی" مسری ترین نوع تاکنون است و به ایمنی حاصله از اولین موج ویروس کرونا مقاوم است.

سرعتی که سویه "انگلیس" تثبیت و در آن کشور گسترش یافته است نشان می دهد که آلودگی آن 50-70٪ بیشتر از ویروس کلاسیک است. دلایل بیولوژیکی هنوز کاملاً روشن نیست اما مشخص است که برای آلوده شدن فرد به آن، تعداد ویروس کمتری لازم است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش داد که تا به امروز ، ویروس کرونا "انگلیس" حداقل در 60 کشور شناسایی شده است (در 12 ژانویه تعداد آنها 50 کشور بود). گزارش هفتگی WHO می گوید که سویه "آفریقای جنوبی" نسبت به نسخه "بریتانیایی" عفونی تر است ، اما با سرعت کمتری گسترش می یابد. تا به امروز ، سویه "آفریقای جنوبی"  ویروس کرونا  در 23 کشور شناسایی شده است که سه تا  بیشتر از آن است که در 12 ژانویه شناسایی شده است.

گسترش سریع

سویه جدیدی که در انگلیس یافت شد با سرعت بالایی در حال شیوع است. گزارش منتشر شده توسط روزنامه فرانسوی

لو فبگارو می گوید كه در فرانسه روزانه 20 هزار مورد ابتلای جدید ثبت می شود. این کمتر از نوامبر سال گذشته است. این کار برای تعیین اثربخشی قانون منع عبور و مرور پس از ساعت 6 بعدازظهر هنوز خیلی زود است ، اما انتظارات متخصصان اپیدمیولوژیک چندان دلگرم کننده نیست.

خانم ویتوریا کولیزا، مدیر انستیتوی تحقیقات بهداشتی و پزشکی ملی فرانسه ، گفت: "اگر ظهور سویه های جدید ویروس کرونا نبود ، وضعیت در چند هفته آینده تثبیت می شد.

واکسن مدرنا بنظر می رسد در برابر سویه های جدید ویروس کرونا موثر باشد - اسپوتنیک ایران
واکسن مدرنا بنظر می رسد در برابر سویه های جدید ویروس کرونا موثر باشد

آیا ماسک علیه گونه های جدید ویروس کرونا موثر است؟

شورای عالی بهداشت عمومی (HCSP) فرانسه توصیه می کند از برخی ماسک های پارچه ای از جمله ماسک های خانگی استفاده نکنید ، زیرا آنها به اندازه کافی در پیشگیری از عفونت ویروس کرونا موثر نیستند.

دیدیه لوبلتیر، رئیس گروه کاری Covid-19 HCSP ، گفت: "با شیوع ویروس های جدید کرونا و عفونت در اروپا ، سوالی در مورد ماسک هایی وجود دارد که باید برای محافظت در برابر ویروس استفاده شود.

مقامات فرانسوی به جای ماسک های تنفسی رده 2 یا ماسک های خانگی ، استفاده از ماسک های پارچه ای قابل استفاده مجدد رده 1 را به عنوان اقدام محافظتی توصیه کردند.

انجمن استانداردسازی فرانسه (AFNOR) گزارش داد كه ماسكهای رده اول 90٪ ذرات را فیلتر می كنند ، در حالی كه   رده 2 فقط 70٪ ذرات را فیلتر می كنند. لوبلتیرهمچنین گفت: در ماه دسامبر ، حداقل فاصله اجتماعی را به روز کردیم و آنرا تا دو متر افزایش دادیم. هدف از توصیه های جدید این است که تصمیم گیرندگان، سیاست بهداشتی را به درستی انتخاب کنند.

خبرهای خوب

بلومبرگ گزارش داد که پروفسور سلیم عبدالکریم رئیس مشاوران دولت آفریقای‌جنوبی در زمینه کرونا گفت که سویه جدید ویروس کرونا میزان مرگ و میرهای کووید 19 را افزایش نداده است.

نتایج تست های آزمایشگاهی نشان داد که واکسن ویروس کرونا ، تولید شده توسط Pfizer Inc و BioNTech ، در برابر سویه "انگلیس" موثر است.

طبق گزارش دویچه وله آلمان ، هیچ چیزی نشان نمی دهد که سویه های جدید در برابر واکسن های مدرن مقاومت بیشتری داشته باشند.

حتی اگر معلوم شود که آنتی بادی ها به خوبی به این جهش پاسخ نمی دهند ، باز هم می توانند سایر اجزای ویروس های جهش یافته را تحت تأثیر قرار دهند. یک مقام انستیتو پاستور در پاریس گفت: حتی اگر از اثربخشی آنها کاسته شود ، آنها همچنان قادر به خنثی سازی ویروس خواهند بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала