اسکای نیوز: آمریکا می خواهد با واسطه گفتگو با ایران را آغاز کند

© AFP 2023 / Carlos Barriaاسکای نیوز: آمریکا می خواهد با واسطه گفتگو با ایران را آغاز کند
اسکای نیوز: آمریکا می خواهد با واسطه گفتگو با ایران را آغاز کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده قصد دارد گفتگوی مستقیم با ایران را از طریق واسطه های اروپایی آغاز کند.

به گزارش اسپوتنیک، اسکای نیوز عربی به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده اعلام کرد: ایالات متحده قصد دارد گفتگوی مستقیم با ایران را از طریق واسطه های اروپایی آغاز کند.

مکنزی: با روی کار آمدن بایدن تغییر در روابط آمریكا و ایران ممكن است - اسپوتنیک ایران
مکنزی: با روی کار آمدن بایدن تغییر در روابط آمریكا و ایران ممكن است

به گفته وی، دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده ابتكاری را از طریق واسطه های اروپایی آغاز می كند تا گفتگوی مستقیم با تهران را آغاز كند.

این منبع افزود: رویکرد جدیدی با هدف استراتژی مهار ایالات متحده در منطقه و جستجوی راه حل صلح آمیز با ایران وجود خواهد داشت.

پیش از این، جن پسکی سخنگوی کاخ سفید گفته بود که بایدن قصد دارد درباره برنامه های مذاکره با ایران با متحدانش گفتگو کند.

از طرف تیم بایدن نشانه هایی در مورد قصد گسترش توافق هسته ای وجود داشت که با مخالفت تهران روبرو می شود.

بنابراین، آنتونی بلینکن نامزد پست وزیر خارجه ایالات متحده گفت: اگر تهران اولین عضوی باشد که به اجرای توافق نامه بازگردد، واشنگتن نیز آماده است تا به توافق برگردد تا بیشتر به نتیجه برسد. توافقنامه کوتاه مدت، که همچنین شامل برنامه موشکی تهران است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با اعلام مخالفت خود با تغییر در مفاد توافق، احتمال گنجاندن برنامه موشکی در این توافق را رد کرد.

علاوه بر این، تهران تأکید می کند که این ایالات متحده است که ابتدا باید اولین گام را برای لغو تحریم ها علیه ایران بردارد و پس از آن می تواند به توافق برگردد.

در سال ۲۰۱۵، شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران از دستیابی به یک برنامه اقدام جامع مشترک خبر دادند.

در این توافق نامه لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران پیش بینی شده بود.

این معامله به شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد؛ در ماه مه ۲۰۱۸، ایالات متحده خروج یک جانبه از آن و احیای تحریم های سخت علیه تهران را اعلام کرد.

ایران در سال ۲۰۱۹ کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه، با کنار گذاشتن محدودیت های تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала