اظهارات خطیب زاده در خصوص واکسن کرونا

© Sputnik / Shiva Abshenasاظهارات خطیب زاده در خصوص واکسن کرونا
اظهارات خطیب زاده در خصوص واکسن کرونا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص واکسن کرونا گفت که این کشور اصلا نگاه سیاسی به این موضوع ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اظهار نظرها مبنی بر اینکه ایران موضوع خرید واکسن کرونا و مسائل مرتبط با آن را سیاسی کرده است و همچنین اظهارات آبت الله خامنه ای، رهبر ایران مبنی بر اینکه ایران از دو کشور آمریکا و انگلیس واکسن کرونا خریداری نخواهد کرد، اظهار کرد: من از دوستان از وزارت بهداشت می خواهم که آشکارا تمام زحماتی که در این مدت در بحث مبارزه با کرونا کشیدند و همچنین مسائل فنی آن را به اطلاع عموم برسانند.

واکسن - اسپوتنیک ایران
بر طبق نظرسنجی،۷۲ درصد مردم واکسن ایرانی کرونا را تزریق خواهند کرد

وی با رد برخی از اظهار نظرها مبنی بر اینکه ایران موضوع واکسن کرونا را سیاسی کرده است، تأکید کرد: ایران اصلا نگاه سیاسی به این موضوع نداشته بلکه دیگرانی بودند که تلاش کردند با نگاه سیاسی به این موضوع به صورت وقیحانه از این مسئله علیه ملت ایران استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه سال گذشته وقتی کرونا وارد ایران شد رژیم آمریکا و برخی دولت های آمریکایی در این زمینه شادی و پایکوبی کردند و فکر می کردند کاری که فشار حداکثری نتوانست علیه ایران انجام دهد کرونا انجام می دهد، گفت: آن ها نمی دانستند که کرونا وارد کشور آن ها نیز خواهد شد و روزانه جان ده ها نفر از شهروندانشان را می گیرد.

خطیب زاده با تأکید مجدد مبنی بر اینکه رویکرد ایران در زمینه کرونا هیچ وقت سیاسی نبوده است، اظهار کرد: در مقابل این آمریکایی ها بودند که با فشارهای حداکثری خود تلاش کردند که مانع دسترسی ایران به دارو شوند.

وی همچنین به موضوع تلاش های ایران برای خرید واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: ایران ماه هاست که از مجاری مختلف مسیر خرید واکسن کرونا را پیگیری کرده است و ما به عنوان وزارت خارجه این موضوع را از مجاری مختلف از جمله رایزنی با کشورهایی چون کوبا، چین و هند پیگیری کردیم و اکنون تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا در دستور کار است، واکسنی که شناخته شده است و فکر می کنم در مرحله سوم تست بالینی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ما عضو کنوانسیون کواکس هستیم و از روز اول می دانستیم که کشورهایی چون آمریکا و برخی دیگر مشکلاتی برای خرید واکسن برای ما ایجاد می کنند، افزود: در همین چارچوب ما خرید واکسن از دیگر کشورها را در دستور کار قرار دادیم چرا که در کواکس انتخاب خرید واکسن از چه کشوری اختیاری است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بار دیگر تأکید کرد که این کشور برخلاف برخی از کشورها با موضوع کرونا برخورد سیاسی نکرده است.

وی ادامه داد: اینکه چه واکسنی استفاده شود از نظر فنی با وزارت بهداشت است و همان طور که گفتم برخلاف برخی از کشورها که تمایل داشته اند از این موضوع استفاده سیاسی کنند نگاه ما به این موضوع سیاسی نبوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала