گزارش و تحلیل

اسرائیل می خواهد تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگند

© Depositphotos.com / Romayanu.gmail.comاسرائیل می خواهد تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگند
اسرائیل می خواهد تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
احتمال دارد اسرائیلی ها ویا سعودی ها بخواهند کاری بر علیه آمریکایی ها در منطقه انجام دهند و آن را گردن طرفداران ایران بیاندازند.

چند ماه پیش بود که در اسپوتنیک مقاله ای نوشتم و شرایط احتمالی این روزها را پیش بینی کردم و بعد از آن هم نوشتم که احتمال دارد اسرائیلی ها ویا سعودی ها بخواهند کاری بر علیه آمریکایی ها در منطقه انجام دهند و آن را گردن طرفداران ایران بیاندازند تا بلکه بتوانند میان ایران و آمریکا جنگ به راه بیاندازند.

آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم روز گذشته به نقل از برخی منابع اطلاعاتی در عراق تایید کرد که ایرانی ها اطلاعاتی به دست آورده اند که احتمالا اسرائیلی ها بخواهند نقشه ترور تعدادی شهروند آمریکایی و یا حمله به منافع آمریکا در عراق یا دیگر مناطق را انجام دهند تا میان ایران و آمریکا جنگ راه بیافتد.

و آمریکایی ها را بر حذر داشت تا مبادا در دام اسرائیلی ها بیافتند.

بدیهی است که بنده بر اساس تحلیل شرایط موجود و تجربه شغلی خود از کنار هم چیدن پازلها صحبت کنم و آقای ظریف بر اساس اطلاعات موثق که از کانال های سیاسی و یا اطلاعاتی به دست می آورد صحبت کند.

اما نکته قابل تأمل در این می باشد که همه شواهد و قرائن وهمچنین اطلاعات امنیتی نشان می دهد که تحرکات بسیار خطرناکی در حال رخ دادن است که نیاز به توجه ویژه هم تصمیم گیرندگان سیاسی و هم تصمیم گیرندگان نظامی هم در ایران و هم در ایالات متحده وجود دارد وگرنه ممکن است یک فاجعه تمام عیار برای همه رخ دهد.

وقتی که اینجا در باره همه صحبت می کنیم، منظور همه است.

یعنی هیچ کشوری در جهان از تاثیر این جنگ بی امان نخواهد بود.

هیلی: بازگشت به برجام فاجعه ‌بار است - اسپوتنیک ایران
هیلی: بازگشت به برجام فاجعه ‌بار است

از کشورهایی که در منطقه هستند که هر کدام نصیب خود را از جنگ خواهند دید تا کشورهای دورتر که اقتصادشان پس از پاندمی کرونا با پاندمی افزایش قیمت سوخت مواجه خواهد شد و شاید بسیاری از آنها فروبپاشند تا کشورهایی که شاهد سیل مهاجران از منطقه خواهند بود.

به هر حال حمله به ایران شاید راحت باشد اما جنگ با ایران بحث دیگری است.

شاید ایرانی ها پس از ترور شهید سلیمانی و شهید فخری زاده دندان روی جگر گذاشتند تا در زمان و مکان پاسخ مناسب را به دشمنان بدهند اما در صورتی که خاک آنها مورد تجاوز قرار گیرد دیگر همه چیز فرق خواهد کرد و آنگاه قطعا مجبور خواهند بود از هرچه در اختیار دارند برای دفاع از خود استفاده کنند.

با توجه به شرایط جغرافیایی ایران همه می دانند حمله به ایران با حمله به کشورهای دیگر فرق دارد.

امروزه مشاهده می کنیم که آمریکایی ها حتی در افغانستان در مناطق کوهستانی و صعب العبور ترمز کرده و نتوانسته اند به این مناطق ورود کنند.

در ایران هم شرایط جغرافیایی بگونه ای است که برتری هوایی آمریکایی ها نمی تواند شرایطی را ایجاد کند که نیروهای پیاده بخواهند به راحتی حرکت کنند و قطعا سربازان آمریکایی شکار مدافعان ایرانی خواهند شد.

همچنین باید توجه داشت که اگر آمریکایی ها بخواهند به ایران حمله کنند آنوقت ایرانی ها همه پایگاه های آمریکایی در منطقه را هدف قرار خواهند داد و کشورهای همسایه که اجازه استفاده از خاکشان را به آمریکایی ها می دهند نیز هدف قرار خواهند گرفت.

بسیاری از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شاید حتی تحمل افتادن چند موشک در خاکشان را نداشته باشند چون آنوقت همه سرمایه گذارها فرار خواهند کرد و زیرساخت های نفتی آنها نابود خواهد شد.

قطعا اسرائیل هم از ماجرا در امان نخواهد بود و قطعا همپیمانان ایران حمله شمولی ای را بر علیه اهداف زیادی در اسرائیل انجام خواهند داد.

اسرائیل از قدرت موشکی روز افزون حزب الله به وحشت افتاده - اسپوتنیک ایران
اسرائیل از قدرت موشکی روز افزون حزب الله به وحشت افتاده

حال بسیاری سوال می کنند که خوب پس چرا اسرائیلی ها می خواهند جنگ راه بیافتد؟

حدود چهار سال است که هم اسرائیل و هم برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس لحظه شماری می کنند تا آمریکا حاضر شود زیر بار حمله به ایران برود و در همه موارد ترامپ با آنها همکاری کرد به جز این مورد.

یعنی حتی ترور شهید سلیمانی را هم نیز گردن گرفت در حالی که بسیاری می دانستند اسرائیلی ها آرزو دارند شهید سلیمانی را ترور کنند و جرئت انجام آن را ندارند و آمریکایی ها را جلو انداختند تا اگر بنا است ایران واکنشی نشان دهد به آمریکایی ها نشان دهد.

حال چند روز دیگر برای ترامپ در کاخ سفید باقی نمانده و اینگونه که بویش می آید احتمالا شرایط روابط آمریکا با اسرائیل و عربستان سعودی از این پس با شرایط سابق متفاوت باشد.

نباید تصور کنیم که منظور بد شدن روابط است اما منظور گوش به فرمان بودن رئیس جمهوری آتی آمریکا در قبال سفارش های اسرائیل و عربستان سعودی است.

در این شرایط همه سرمایه گذاری های مالی و سیاسی اسرائیل و عربستان سعودی از بین خواهد رفت.

همچنین باید توجه داشت که شرایط سیاسی آقای نتانیاهو درون اسرائیل بسیار بد است و اسرائیل به سمت انتخابات جدید پیش می رود و مخالفت با بقای نتانیاهو بسیار درون اسرائیل شدت یافته.

در این شرایط ممکن است نتانیاهو نیاز داشته باشد که شرایط فوق العاده وجود داشته باشد تا هر چه قدر بشود انتخابات را عقب بیاندازد و همچنین بتواند به اسرائیلی ها بگوید در خطر هستند و وی تنها فردی است که می تواند شرایط حمایت از آنها را فراهم کند.

 قطر   - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا آشتی قطر و عربستان سعودی به ضرر ایران است؟

در عربستان سعودی هم دیر یا زود شاهزاده محمد بن سلمان با چالش جانشینی پدر اش به صورت جدی تر مواجه خواهد شد و بدیهی است که از دست رفتن این همه سرمایه گذاری روی ترامپ و همچنین روی جنگ یمن می تواند موجب اعتراضات زیادی هم میان مردم و هم میان هفت هزار شاهزاده دیگر مدعی حقانیت در رسیدن به کرسی پادشاهی را افزایش دهد.

به هر حال محمد بن سلمان هنوز بسیار جوان است و اگر در این سن به پادشاهی برسد بقیه شاهزاده ها باید تا سی چهل سال دیگر آرزوی به پادشاهی رسیدن را فراموش کنند.

در این شرایط هم نتانیاهو و هم محمد بن سلمان تصور می کنند تنها مانع در مقابل محقق شدن آرزوهای آنها ایران است و اگر این چند روز بگذرد و ترامپ جنگی بر علیه ایران راه نیاندازد و ایران را نابود نکند آنها نیز باید با آرزوهای خود خداحافظی کنند.

نه اسرائیل و نه عربستان سعودی چه به صورت جداگانه چه به صورت متحد با هم چه حتی به صورت متحد با همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس امکان جنگ با ایران را ندارند.

در واقع جنگ یمن نشان داد که نهایت توانمندی این جمع چه قدر است، چرا که همه اینها در حال حاضر در این جنگ شرکت دارند.

تنها راه باقیمانده این است که آمریکا با تمام توان به ایران حمله کند و سربازهای آمریکایی درگیر این جنگ شوند.

برای اینها مهم نیست که آمریکا می تواند در این جنگ پیروز شود و یا چه خساراتی را متحمل خواهد شد.

وزیر خارجه ایران: ما به دنبال جنگ نیستیم - اسپوتنیک ایران
وزیر خارجه ایران: ما به دنبال جنگ نیستیم

مهم این است که قبل از رسیدن رئیس جمهوری بعدی آمریکا جنگ شروع شده باشد و بعد رئیس جمهوری بعدی آمریکا تا چهارسال دیگر درگیر این جنگ باقی بماند تا بلکه در دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا بتوانند ترامپ یا مشابه ترامپ را مجددا به قدرت برسانند.

یعنی خودشان هم به خوبی می دانند که در صورت ورود آمریکا به جنگ بر علیه ایران این جنگ چیزی نخواهد بود که در مدت زمان کوتاهی پایان یابد و قطعا سالها به طول خواهد انجامید و آمریکایی ها درگیر آن خواهند بود.

دلیل اینکه آنها مطمئن هستند که این جنگ سالها به طول خواهد کشید این است که ایرانی ها عموما نفسی طولانی در جنگ ها دارند و در جنگ های فرسایشی موفق تر می باشند.

از سوی دیگر بدیهی است که در این شرایط کشورهای دیگر مانند چین و روسیه اجازه نخواهند داد که آمریکا پیروز از این جنگ خارج شود و هر آنچه در توان دارند برای کمک به ایران انجام خواهند داد تا در مقابل آمریکایی ها مقاومت کند.

آنگونه که تاریخ نشان داده پایان همه ابرقدرت ها در خاورمیانه بوده و شاید پایان ابرقدرتی آمریکا هم در همین جنگ باشد و به این دلیل می باشد که حتی چینی ها ممکن است آرزو داشته باشند که آمریکا وارد چنین جنگی شود تا فروبپاشد و در نهایت قدرت اقتصادی اول جهان شوند.

مگر کسی تصور می کرد اتحاد جماهیر شوروی با آن همه تسلیحات پیشرفته به دلیل جنگ افغانستان از هم بپاشد؟

پس هم سیاستمداران هم نظامیان آمریکایی باید توجه داشته باشند که در این تله گیر نکنند چون آنوقت ممکن است پس از چنین جنگی ایالات متحده آمریکایی باقی نماند و این ایالات متحده به کشورهای دیگری تبدیل شود که نام آمریکا را یدک نمی کشند و دیگر ارتش آمریکا وجود نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала