نقش بازارگردانی در بهبود روند معاملات بازار

© Photo / tasnim معاملات بورس
 معاملات بورس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: با تقویت بازارگردان‌ها، نقدشوندگی در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، علی صالح آبادی، رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت که نقدشوندگی در بازار سرمایه باید توسط بازارگردانی تقویت شود تا بتوان از این طریق شاهد بهبود روند معاملات بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها باشیم.

وی در ادامه افزود:« در وضعیت فعلی از جمله مسایل مهم در بازار سهام، مساله نقدشوندگی این بازار است که باعث تفکیک این بازار از سایر بازارهای سرمایه‌گذاری شده است.

نقشه جهان - اسپوتنیک ایران
رتبه‌بندی کشورها از نظر کارآمدی بازار و کیفیت سطح زندگی

موضوع دیگر که می تواند منجر به رونق در روند معاملات بازار شود بحث اسناد خزانه است که در قانون تصویب شده و اکنون اختیار آن به شورای عالی بورس واگذار شده است. باید از مکانیزم سهام خزانه در بازار سرمایه استفاده کرد زیرا این موضوع می تواند به افزایش نقدشوندگی در بازار کمک زیادی کند.

صندوق های سرمایه گذاری باید به طور حتم مورد تقویت قرار گیرند و سقف سرمایه گذاری در این صندوق ها افزایش یابد. سهامداران باید برای امتناع از ضرر و زیان های احتمالی سبدی از سهام مختلف را تشکیل دهند تا بتوانند از این طریق نوسانات ایجاد شده در بازار را کنترل کنند.

با توجه به وجود نوسان مثبت و منفی در بازار، همچنان حجم معاملات طبیعی و معقول است اما سهامداران اکنون نباید در انتظار روزهای پر رونق بازار، روند صعودی پرشتاب شاخص بورس و کسب بازدهی های کلان در این بازار همچون چند ماه نخست سال باشند.

ایجاد نقدشوندگی در بازار اصلی ترین وظیفه بازارگردان ها است و با استفاده از بازارگردان ها معاملات بازار سهام دیگر به صورت یک طرفه نخواهد بود و از این طریق بازار بیشتر به سمت تقاضا پیش می رود».

شاخص کل در بازار بورس در روز 28 دسامبر، ۱۸ هزار ۱۲۹ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала