گزارش و تحلیل

نگاهی بر راه دشوار ایران در تهیه واکسن کرونا

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر نگاهی بر راه دشوار ایران در تهیه واکسن کرونا
نگاهی بر راه دشوار ایران در تهیه واکسن کرونا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به علت تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا، ایران در تهیه واکسن کرونا و انتقال پول با مشکلات متعددی مواجه شده است و راه طولانی و پر از فراز و نشیبی برای این راه در برابر تهران قرار گرفته است.

خبرگزاری اسپوتنیک، در گزارشی از وجود تحریم های آمریکا به عنوان یک مانع جدی در تهیه واکسن کرونا و تامین ارز و انتقال آن به کشورهای دیگر جهت خرید واکسن کرونا گزارشی تهیه نموده است، این گزارش شامل :سخنان مقامات ایرانی از مانع تحریم در تهیه و خرید واکسن تا هشتگ های کاربران ایرانی برای خرید هر چه سریعتر واکسن برای ایرانیان، تا خروج از لیست سیاه FATF  می باشد که می تواند به ایران در تهیه واکسن کرونا کمک کند، درخواست وام از صندوق بین المللی پول، همچنین خبر خوب رفع تهیه مشکلات تحریم ها برای تهیه واکسن توسط رئیس بانک مرکزی ایران می باشد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
رقم ارز تخصیص یافته برای خرید واکسن کرونا اعلام شد

1 - نایب رییس انجمن داروسازان ایران دکتر علی فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا در تاریخ 30 سپتامبر در خصوص مشکلات تهیه واکسن برای ایران با توجه به تحریم های گسترده علیه این کشور گفت: متاسفانه واردکنندگان واکسن آنفلوآنزا به مشکل برخورد کردند. حتی ارز مورد نیاز را هم واریز کردند، اما به دلیل تحریم های آمریکابا مشکل انتقال وجه به تامین کننده واکسن مواجه شدند. تنها در حد همان ۲.۵ میلیون دوز، واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است که آن هم برای شبکه بهداشت توزیع می‌شود. 

2 - درخواست همتی از رئیس صندوق بین المللی پول برای وام را داد. رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از درخواست کمک وام بدون بهره 5 میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای جبران خسارات ناشی از ویروس کرونا به ایران خبر داد.

عبدالناصر همتی" رییس بانک مرکزی ایران در یک پست اینستاگرام خود نوشت:" روز جمعه ۱۶ اسفندماه نامه‌ای به "خانم کریستالیناگئورگیوا" رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشته و اعلام کردم بر اساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضاء از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق خواستار بهره‌مندی از "تسهیلات تامین مالی سریع، RFI "در حدود پنج میلیارد دلار می‌باشیم."

3 - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز اطلاعات مربوط به درخواست بانک مرکزی ایران از صندوق بین المللی پول را تأیید کرد. محمد جواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی ایران امروز با نگارش توییتی از درخواست وام ایران از صندوق حمایت کرده و نوشت:" کریستالینا جورجیوا (مدیر اجرایی) صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که از کشورهای متأثر از کووید۱۹، با ابزار سریع مالی پشتیبانی خواهد شد. صندوق بین‌المللی پول و هیأت مدیره آن باید به دستور صندوق پایبند باشند، در طرف صحیح تاریخ قرار بگیرند و مسئولانه عمل کنند."

پیش از این، گروه بانک جهانی (صندوق بین المللی پول و بانک جهانی) آمادگی خود را برای حمایت از کشورهایی که اقتصاد آنها تحت تأثیر عواقب شیوع ویروس کرونا قرار گرفته بود، اعلام کرد.

4 – در جواب به درخواست وام ایران از صندوق بین المللی پول، مورگان اورتگاس، سخن‌گوی وزارت

خارجه آمریکا در ماه آوریل به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "ما موضع خود را برای صندوق بین‌المللی پول و جهان مشخص کردیم که به عقیده آمریکا هرگونه کمک مالی به رژیم ایران به دست مردم این کشور نخواهد رسید، سابقه آنها نمایان است، و آنها چنین پولی را در جیب خود و برای کمک به گروه‌های نیابتی تروریست خود در خاورمیانه صرف خواهند کند." و انها این در خواست را رد کردند.

5 – در پاییز نیز ایران بار دیگر درخواست وام از صندوق بین المللی پول را در ماه اکتبر ارائه داد: درخواست دوباره همتی برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول را ارائه داد.  همتی استفاده از منابع صندوق بین‌المللی پول را با توجه به وضعیت پیش آمده ناشی از کُرونا «حق» جمهوری اسلامی دانسته است.
با اشاره به درخواست ایران برای دریافت منابع اضطراری از صندوق بین‌المللی پول به منظور مقابله با ویروس کُرونا، خطاب به رئیس این صندوق گفت: "ما انتظار داریم که صندوق بین‌المللی پول به سرعت و بدون هیچگونه تبعیض و تاثیرپذیری از لابیگری‌های سیاسی و یا فشارهای دیگر کشورها از جمله ایالات متحده به این درخواست قانونی پاسخ دهد."

6 - رییس کل بانک مرکزی ایران در گفتگو با ایسنا در تاریخ 7  دسامبر گفت: از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک با مانع مواجه شده است. صندوق بین المللی پول با فشار و تهدید آمریکا و علیرغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچ گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرات مطرح کردن وام بشر دوستانه ایران در هیئت مدیره صندوق را پیدا نکرد.

7 - به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت ایران سه‌شنبه 22 دسامبر در مورد خرید واکسن کرونا گفت، بخشی از علت اینکه خرید واکسن به سرانجام نرسید واقعا ناشی از فشارهای تحریم و از طرف دیگر مشکلات انتقال پول بود. علی ربیعی گفت: "پولی که باید به سازمان بهداشت جهانی پرداخت می‌شد در انتقال آن مشکل ایجاد کردند. اما ما قراردادمان با سازمان بهداشتی پابرجا است. این خرید را حتی با ریسک پرداخت بالای پول انجام دهیم." وی در ادامه گفت: "مردم بدانند که برای خرید واکسن، پول و ارز آن تمهید شده است و ما مشکلی از این نظر نداشتیم. مشکل موانع انتقال پول بوده است".

ایران در حال رایزنی برای خرید واکسن خارجی کروناست - اسپوتنیک ایران
ایران در حال رایزنی برای خرید واکسن خارجی کروناست

8 – پرتال خبری انتخاب در تاریخ 22 سپتامبر می نویسد که "مصطفی قانعی"، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد. «سیامک سمیعی» مدیر کل آزمایشگاه های وزارت بهداشت هم گفت: «این واکسن نیاز به سردخانه هایی دارد که هم در زمان انتقال و هم در زمان رسیدن دارو واکسن ها را در دمای منفی 70 درجه نگهداری کند که این امکانات در کشور ما وجود ندارد و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز این امکانات وجود ندارد. در حال حاضر در کشور ما تنها دستگاه های کنترل دما تا منفی 20 درجه موجود است."

9 – در تاریخ 27 سپتامبر محمد جواد ظریف در سفر به مسکو در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: هرچه آمریکایی ها درباره این می‌گویند که تحریم‌هایشان بر موارد بشردوستانه تاثیر نمی‌گذارد فقط یک دروغ است.  ما در تلاش بوده‌ایم برای واکسن سازمان جهانی بهداشت و واکسن های معمولی پول انتقال دهیم که نتوانسته ایم.  این از پایه و اساس تروریسم پزشکی است که آمریکا در آن دست دارد.

10 – از سوی دیگر کاربران ایرانی با انتشار هشتگ #واکسن_بخرید ، نسبت به عدم تهیه واکسن در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر در طی روزهای آخر دسامبر واکنش نشان دادند.

View this post on Instagram

A post shared by h.s.b.z (@h.s.b.za)

11 - کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با توجه به هشتگ کاربران ایرانی در خصوص واکسن بخرید و رابطه آن با تحریم ها گفت: در ادامه پروژه #تحریم_دارو، #تحریم وام IMF، تحریم #ماسک، تحریم تجهیزات حفاظتی، تحریم کیت تشخیصی PCR، تحریم رپیدتست کرونا؛ این بار رمز عملیات فریب و عنوان مستعار پیوست رسانه ای #تحریم: #واکسن_بخرید خیلی ممنون!

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییت دیگری با اشاره به تحریم ها نوشت: در ادامه پروژه #تحریم_دارو، #تحریم وام IMF، تحریم #ماسک، تحریم تجهیزات حفاظتی، تحریم کیت تشخیصی PCR، تحریم رپیدتست کرونا؛ این بار رمز عملیات فریب و عنوان مستعار پیوست رسانه ای #تحریم: #واکسن_بخرید خیلی ممنون! خوب شد گفتید!

12 - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 3 دسامبر در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» در خصوص اوضاع شیوع کرونا و در خصوص اقدامات غیرانسانی ایالات متحده در ممانعت از دسترسی ایران به امکانات پزشکی گفت: "ایالات متحده حتی به ما اجازه نمی‌دهد که از پول‌های خودمان در کشورهای دیگر برای پرداخت واکسن کرونا استفاده کنیم. اگر چیزی غیر از این را بیان می‌کنند، دروغ می‌گویند....این اقدامات تلاش‌های ما برای مبارزه با این ویروس را با مانع مواجه کرده است و این اقدامات جنایت علیه بشریت است که در روزهای پایانی دولت ترامپ در حال انجام است."

واکسن - اسپوتنیک ایران
تحریم‌ها چه تأثیری بر تولید واکسن ایرانی کرونا گذاشته‌اند؟

13 -  محمد جواد ظریف در خصوص تحریم های آمریکا علیه 18 بانک ایرانی گفت: جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در اعتراض به تحریم‌ 18 نهاد مالی این کشور توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا طی پیام توئیتری تاکید کرد: در میانه همه‌گیری کرونا، رژیم ایالات متحده درصدد نابودکردن کانال‌های باقی‌مانده برای پرداخت‌ پول دارو و غذا است. وی گفت: ایرانیان این آخرین سبوعیت‌ها را نیز از سر خواهند گذراند. اما تبانی برای گرسنگی‌دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت است.آمران و مجریان که پول‌های ما را بلوکه کنند به دست عدالت سپرده خواهند شد.

‏14 -  کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتی در اعتراض به عدم فروش واکسن توسط شرکت های خارجی به دلیل ترس از تحریم امریکا نوشت: یادشون رفته UANI با نام مستعار "اتحاد علیه ایران هسته ای" از 9 شرکت دارویی، بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی خواست "به تجارت خود در ایران پایان دهند:
‏Bayer ،Merck ،Pfizer ،Genzyme, AirSep ،Medrad ،Becton ،Dickinson & Company ،Eli Lilly و Abbott.

15 - استاد دانشگاه شهید بهشتی علی بیگدلی در مصاحبه با ایرانا گفت که با خروج از لیست سیاه FATF می‌توان امیدوار به دریافت مطالبات‌مان از کشورهایی مانند عراق و کره جنوبی باشیم، بنابراین برای رفع این مشکل و حل مشکلاتی که بر سر راه موضوعاتی مانند خرید واکسن کرونا وجود دارد، باید در FATF عضو شویم.

16 - سخنگوی وزارت خارجه ایران آقای خطیب زاده در نشست خبری در خصوص سهم کانادا در عدم امکان ایران در خرید واکسن خطاب به کانادا در تاریخ 21 دسامبر گفت: به وزیر امور خارجه و دولت کانادا هشدار می‌دهم پاسخگوی اقدامات خود باشند. آن‌ها در همراهی با رژیم کاخ سفید بیشترین همراهی را برای دارو نرسیدن به ملت ایران داشته‌اند. وزیر امور خارجه و دولت کانادا را به ادب دیپلماتیک و شناختن حد و شان خود دعوت می‌کنم وگرنه پاسخ متفاوتی دریافت خواهند کرد.

17 - رئيس سازمان نظام پزشکی ایران محمدرضا ظفرقندی در یک نشست خبری که روز سه‌شنبه 21 دسامبر پس از سه هفته قرنطینه و محدودیت و کاهش مرگ و میر کرونایی در ایران گفت، تامین واکسن را «حیاتی، قهری و قطعی» خوانده و از مسئولان دولتی خواسته است که «دست بخش خصوصی» را در این زمینه باز نگه دارند. تامین ۵۰ میلیون واکسن در طول هشت ماه خیلی موثر نیست، بلکه این تعداد باید در عرض سه ماه تامین و تزریق شود. زیرا اگر فاصله بیفتد، زنجیره ویروسی قطع نمی شود.

آقای ظفر قندی در نامه ای به مدیر کل سازمان بهداشت جهانی تدروس آدهانوم، اعتراض ایران را به محدودیت های تحریمی آمریکا جهت انتقالات ارزی را بیان داشت:

18 – در تاریخ 24 دسامبر رئیس کل بانک مرکزی ایران با انتشار پبامی در حساب شخصی خود در اینستاگرام نوشت که خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت انجام می شود: در یکی از پست‌های قبلی خود تاکید کردم تحریم آمریکا و نیاز به اخذ موافقت اوفک، موجب شده است که مساله خرید واکسن کرونا از کوواکس با مشکل و تاخیر روبه‌رو شود. لازم است در این زمینه نکاتی را به اطلاع مردم برسانم.  

آقای همتی افزود: موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) بامداد امروز (پنج شنبه 24 دسامبر) دریافت و دستور پرداخت وجه را صادر کردیم. پیگیری‌های لازم در این زمینه بی‌وقفه ادامه دارد. هماهنگی لازم با وزارت بهداشت در این خصوص انجام شده و مردم مطمئن باشند که خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت انجام می شود. در کنار اقدام برای تخصیص ارز خرید واکسن کرونا، حمایت و پشتیبانی لازم، برای تامین ارز تجهیزات مورد نیاز خط تولید برای تولید داخلی واکسن را با اولویت خاص پیگیر هستیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала