اعلام زمان آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران

© Photo / IRNAاعلام زمان آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران
اعلام زمان آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس انستیتو پاستور ایران از زمان احتمالی آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: باید دانست که کشورهای مختلفی تزریق واکسن کووید ١٩ را آغاز کرده اند، و برخی از کشورها با کارخانجات به صورت مستقیم قرارداد بستند و واکسن تحویل گرفتند و تصمیم قریب به اتفاق کشورها این بود که از سبد مشترک سازمان بهداشت جهانی خرید کنند.

رئیس بانک مرکزی ایران: مشکل خرید واکسن کرونا حل شد - اسپوتنیک ایران
همتی: مشکل خرید واکسن کرونا حل شد

وی افزود: با توجه به واکسن های متعدد دنیا، عاقلانه بود که از سبد مطمئن سازمان بهداشت جهانی بهداشت شامل واکسن ١٨تولید کننده مهم دنیا، خرید کنیم و این کار را انجام دادیم. خوبی این کار این است که اگر یکی از واکسن ها، عوارض داشته باشد یا ایمنی درستی را ایجاد نکند می توانیم از تنوع سبد واکسن های سازمان بهداشت جهانی استفاده کنیم و این انتخاب ایران است.

بیگلری گفت: امیدواریم در هفته های آینده با تحویل این واکسن ها، کار تزریق را با اولویت بندی در دستور کار آغاز کنیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به زمان آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران گفت: در کنار خرید از کواکس تحویل و تزریق واکسن ها در حدود ۶ تا ٨ هفته آینده آغاز می شود، همچنین با هدایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شرکت های مطمئن مذاکره برای تهیه واکسن کرونا آغاز شده است و واکسن کواکس زودتر به دست ایران خواهد رسید.

بیگلری افزود: کشور ما نپذیرفت از واکسن های ناشناخته برای تزریق مردم استفاده کند اما برخی کشورها پذیرفتند این آزمایش بالینی بر روی مردم آنها انجام شود تزریق واکسن را به صورت آزمایشی فقط برای واکسن هایی اجازه دادیم که تولید داخل و یا تولید مشترک باشد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: نخستین واکسن تولیدی داخل، این هفته وارد آزمایش بالینی می شود و در طی سه تا چهار هفته آینده حداقل دو واکسن وارد فاز يک کارآزمایی بالینی می شود.

بیگلری ادامه داد: خبر بسیار خوب این است که یکی از واکسن ها که تولید مشترک بین ما و کشور دیگر است مراحل حیوانی را به خوبی گذرانده شده است و خوشبختانه فاز یک کارآزمایی بالینی آن هم جواب بسیار خوبی گرفت و مرحله دوم هم در آن کشور در حال انجام است و امیدواریم در بهمن بتوانیم فاز آخر کارآزمایی بالینی را با افتخار به عنوان تولید ایرانی تقدیم مردم کنیم.

وی درباره جهش های ویروس کووید ١٩از جمله ویروس انگلیسی و تاثیر آن بر واکسن های ساخته شده گفت: جهش های این ویروس، این نگرانی و دغدغه را ایجاد کرده است که شاید واکسن هایی که تا کنون تولید شده، ممکن است کارآیی خود را از دست بدهد اما این موضوع به اثبات نرسیده است و باید منتظر تحقیقات بیشتر در این زمینه باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала