ایران گزارش فنی نهایی درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را ارائه کرد

© Sputnik / Mazyar Asadiایران گزارش فنی نهایی درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را ارائه کرد
ایران گزارش فنی نهایی درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را ارائه کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تیم بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران امروز برای اولین بار گزارش فنی نهایی درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی را به طرف های دیگر ارائه کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، عصر روز دوشنبه، برای اولین بار گزارش فنی نهایی درباره سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی، توسط تیم بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران، به صورت ویدیو کنفرانس برای طرف های دیگر قرائت شده و گفتگوهایی در خصوص این گزارش فنی صورت گرفته است.

فرانسوا فیلیپ شامپاین وزیر امور خارجه کانادا - اسپوتنیک ایران
وزیر خارجه کانادا معتقد است عامل انسانی دخیل در سقوط بوئینگ اوکراینی نبوده

سعید خطیب زاد، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم پیشتر گفته بود که گزارش فنی این سانحه تهیه شده و طی این روزها قرار است به طرف های مقابل ارائه شود.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خطوط هوایی بین المللی اوکراین که صبح زود در ۸ ژانویه پرواز کرد، کمی پس از پرواز از فرودگاه تهران سقوط کرد.

در پی این سانحه دلخراش در مجموع ۱۷۶ نفر از شهروندان ایران، اوکراین، کانادا، انگلیس، آلمان، سوئد و افغانستان کشته شدند.

ارتش ایران در ۱۱ ژانویه اعلام کرد: بوئینگ اوکراینی به طور تصادفی سرنگون شد، این تقصیر عامل انسانی است؛ هواپیما در نزدیکی تأسیسات نظامی ایران پرواز می کرد و به عنوان "هدف دشمن" یعنی موشک کروز اشتباه گرفته شد.

در همان زمان، ایران خاطر نشان كرد كه آنها انتظار حمله از سوی آمریكا را داشتند كه در ارتباط با آن سیستمهای پدافند هوایی این كشور در وضعیت آمادگی كامل جنگی بوده است.

طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری ایران درباره سقوط بوئینگ اوکراینی، اواخر ماه ژانویه، مقامات ایرانی گزارش دادند که هواپیما توسط دو موشک زمین به هوا از برد کوتاه از سامانه موشکی پدافند هوایی تور-ام ۱ سرنگون شد.

براساس این گزارش، دو موشک از جهت شمالی به سمت بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ شلیک شده است. این هواپیما پس از اصابت موشک، به دلیل قرار گرفتن در منطقه مسکونی، به سرعت ارتفاع خود را از دست داده و پس از آن با یک "مانع" در شهربازی برخورد می کند و به زمین می افتد. سپس از زمین فوتبال عبور کرده و کاملاً واژگون می شود و آتش می گیرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала