پمپئو از خطر موشک های اس 400 خریداری شده توسط ترکیه برای آمریکا سخن گفت

© AP Photo / Patrick Semanskyپمپئو از خطر موشک های اس 400 خریداری شده توسط ترکیه برای آمریکا سخن گفت
پمپئو از خطر موشک های اس 400 خریداری شده توسط ترکیه برای آمریکا سخن گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا در یک گفتگوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود اعلام کرد سامانه های دفاع هوایی S-400 روسی خریداری شده توسط تركیه نظامیان ارتش آمریكا را به خطر می اندازند.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا ضمن بیان این مطلب آمده است : " پمپئو، وزیر امور خارجه به چاووش اوغلو همتای ترک خود توضیح داد خرید سامانه های اس 400 تهدیدی برای پرسنل ارتش آمریكا و فن آوری نظامی آمریكا است و همچنین به روسیه امکان  دسترسی به نیروهای مسلح ترکیه و صنایع دفاعی آن را می دهد."

خود پمپئو نیز در توییتر تایید کرد که با چاووش اوغلو صحبت کرده است.

وزیر خارجه ترکیه : از خرید اس-۴۰۰ منصرف نمی‌شویم - اسپوتنیک ایران
وزیر خارجه ترکیه : از خرید اس-۴۰۰ منصرف نمی‌شویم

پمپئو نوشت: "اقدامات ما نشان می دهد كه ایالات متحده قانون تحریمی خود  موسوم به «کاتسا» (CAATSA) را اجرا کرده و از دستیابی روسیه به درآمد و نفوذ (در ترکیه) جلوگیری خواهد نمود".

چاووش اوغلو  ، وزیر خارجه ترکیه بتازگی اعلام کرد به رغم تحریم آمریکا، آنکارا همچنان برای خرید اس-۴۰۰ روسی مصمم است و در برخورد با واشنگتن اقدامات متقابلی را اتخاذ خواهد کرد.

ماریا زاخاروا ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطر نشان کرده که اقدامات محدود کننده جدید ایالات متحده علیه ترکیه بار دیگر نشان دهنده ناتوانی واشنگتن در رقابت  شرافتمندانه است.

تحویل سامانه های دفاع هوایی روسی اس 400 به آنکارا که باعث ایجاد بحران در روابط ترکیه با ایالات متحده شد ، از اواسط ژوئیه سال 2019 آغاز شد. واشنگتن با تهدید به تاخیر انداختن و یا حتی لغو فروش جدیدترین جنگنده های اف 35 به ترکیه و همچنین وضع تحریم ها مطابق با CAATSA (قانون "مقابله با دشمنان آمریكا از طریق تحریم ها") خواستار لغو این معامله و خرید سامانه های پاتریوت آمریكایی در ازای آن شد. آنکارا از عقب نشینی امتناع ورزید و مذاکرات برای خرید تعداد بیشتری از سامانه های اس 400 را ادامه داد.

به ادعای واشنگتن، خرید سیستم دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسی، با موازین ناتو که هم واشنگتن و هم آنکارا عضو آن هستند منافات دارد و تهدید امنیتی برای اعضای این پیمان محسوب می‌شود.

اس400 (Triumf) نسل جدید سامانه های پدافند هوایی روسیه است که توسط مرکز طراحی "الماس" طراحی شده و به عنوان نوع بهبود یافته سامانه پدافند هوایی اس-300 به‌شمار می‌رود. 

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف" برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی ـ عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала