همتی: نرخ ارز بایستی برای جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی سامان گیرد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / همتی: نرخ ارز بایستی برای جلوگیری از هدررفت منابع ارزی سامان گیرد
همتی: نرخ ارز بایستی برای جلوگیری از هدررفت منابع ارزی سامان گیرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام داشت که این بانک با تکیه بر قدرت بازارسازی خود، مسیر حرکت نرخ ارز را رصد و منابع و ابزارهای در دسترس آن را مدیریت می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران اظهار داشت: قطب نمای سیاستگذاری بانک مرکزی حول کنترل تورم و کمک به رشد اقتصادی کشور است. در این راستا، نرخ ارز به عنوان یک متغیر کلیدی اقتصاد کلان نقشی مهمی به عهده دارد.

همتی در ادامه افزود: سیاست بانک مرکزی بر این استواراست که نرخ ارز بایستی با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، ازجمله روند ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی، تراز خارجی و جلوگیری از هدررفت منابع ارزی کشور سامان گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در ادامه یادداشت اینستاگرامی خود بیان داشت: مقاومت در مقابل کاهش نرخ ارز از سوی کسانی که ارز دارند را می‌توان درک کرد. ولی عوامل بنیادی بازار شرایط خود را در هر صورت تحمیل خواهد کرد. در همین راستا، تامل واردکنندگان برای خرید ارز در سامانه نیما نیز قابل درک است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی با توجه به همه این عوامل و با تکیه بر قدرت بازارسازی خود، مسیر حرکت نرخ ارز را رصد کرده و بر اساس مجموعه اهداف سیاستگذاری خود، منابع و ابزارهای در دسترس آن را مدیریت می‌کند.

همتی در پایان گفت: بنا به درخواست دولت و تائید مقام معظم رهبری مهلت بررسی لوایح پالرمو وCFT در مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام تمدید شده است. توجه داشته باشیم، عدم تعیین تکلیف FATF می‌تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین‌المللی باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала