دبیر کل سازمان ملل: آمار تولید ضایعات کربنی در جهان رکورد می زند

© AP Photo / Seth Wenigدبیر کل سازمان ملل
دبیر کل سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اهداف توافق اقلیمی پاریس محقق نشده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه سازمان ملل « یو. ان. اورگ»، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اظهارداشت که  ادامه داد که آمار تولید ضایعات کربنی در جهان رکورد می زند و زمین ۱.۲ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی گرم‌تر شده است.

وی در ادامه افزود:«در سند اقلیمی پاریس توافق شد افزایش دمای کره زمین در محدود ۱.۵ درجه مهار شود. این درحالیست که نه تعهدات صورت گرفته برای دست یابی به این هدف کافی بود و نه همان تعهدات محقق شد. اگر مسیر حرکت‌مان را عوض نکنیم ممکن است با فاجعه گرمایش بالغ بر ۳ درجه در این قرن روبه رو شویم.

خطرات گرمایش زمین برای حدود 1.2 میلیارد نفر - اسپوتنیک ایران
خطرات گرمایش زمین برای حدود 1.2 میلیارد نفر

مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون میلیاردها دلار خرج تراشیده است. این پولی است که از نسل‌های آینده قرض گرفته شده است. نمی‌توانیم از این منابع استفاده و سپس از سیاست‌هایی پیروی کنیم که نسل آینده را با انبوهی از بدهی در سیاره‌ای ورشکسته روبرو سازیم.

بر همین اساس رسالت اصلی سازمان ملل متحد در سال آینده میلادی، تمرکز برای دست یابی به مرحله کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ می باشد».

آب شدن یخ‌های قطبی، بالا آمدن سطح دریاها، تابستان‌های بسیار گرم و طولانی که منجر به آتش‌سوزی جنگل‌ها از استرالیا تا آمریکای جنوبی می‌شود، خشکسالی‌ها و سیلاب‌های شدید و شتاب روزافزون از بین رفتن گونه‌های مختلف جانوری تنها بخش کوچکی از تبعات گرمایش زمین است.

بانک جهانی هشدار داده در صورتی که تا سال ۲۰۵۰ چاره‌ای برای تغییرات اقلیمی حاصل از گرمایش زمین نشود، ۱۵۰ میلیون انسان مجبور به ترک سرزمین خود خواهند شد. نکته مهم اینکه سال ۱۹۹۰ میلادی میزان تولید سالانه دی‌اکسید کربن جهان حدود ۲۰.۵ میلیارد تن بود و طی سه دهه گذشته این رقم ۶۶ درصد رشد داشته است.

پنج سال پیش جامعه جهانی بعد از توقف طولانی، نهایتا به توافقی دست یافت که بر اساس آن کشورها به کاهش گازهای گلخانه‌ای متعهد شدند که مهم‌ترین عامل گرمایش زمین است؛ با این چشم‌انداز که جلوی گرم‌تر شدن بیش از ۲ درجه‌ای زمین نسبت به دوران پیشاصنعتی را تا پایان قرن حاضر بگیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала