نهاوندیان: شاید هیچ کشوری در دنیا شاهد چنین جنگ و فشار اقتصادی نبوده است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌‌ جمهور ایران
محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌‌ جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیام بودجه ۱۴۰۰ احیای مسیر ثبات و رشد اقتصاد ایران است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری روز 10 دسامبر (پنج شنبه) اظهار داشت که پیام بودجه ۱۴۰۰ احیای مسیر ثبات و رشد اقتصاد ایران است و ما با این تاکید می گوییم که می توانیم گسترش زیرساخت‌ها، افزایش سرمایه اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر را در این بودجه دنبال کنیم.

وی در ادامه افزود:«شرایط اقتصادی کشور در مسیر رو به رشدی که در مقابل دارد، در سال جهش تولید در سطح ملی و استانی شاهد موفقیت‌ در اجرای طرح‌های متنوع و گسترده‌ای بودیم که با وجود فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شرایط متاثر از شیوع ویروس کرونا، دستاوردی مهمی به شمار می‌آید. امیدواریم همان طور که خداوند شر ترامپ را از سر جامعه جهانی برطرف کرد، شر ویروس کرونا نیز به زودی از میان رود.

روسیه به توسعه زیرساخت های نظامی خود در خزر ادامه خواهد داد - اسپوتنیک ایران
روسیه به توسعه زیرساخت های نظامی خود در خزر ادامه خواهد داد

شاید هیچ کشوری در دنیا شاهد چنین جنگ و فشار اقتصادی نبوده است. در همین میان شاهد شوک بی سابقه‌ کرونا نیز شدیم که اقتصادهای بزرگ جهان را با چالش جدی و رتبه‌های منفی مواجه کرد، ولی با این وجود فعالیت‌های اقتصادی در کشور با تلاش فراوان دنبال شد و ما حتی در تابستان رشد تولید ناخالص ملی را نیز تجربه کردیم.

البته  این جهش به صورت نسبی است. یعنی وقتی کشورهایی که چنین فشار جنگ اقتصادی و تحریم نداشتند با رتبه‌های منفی مواجه شدند ما توانستیم شاهد رشد تولید ناخالص ملی باشیم. امیدواریم این مسیر دنبال شود و در بهار سال بعد بتوانیم آثار منفی ناشی از شرایط به وجود آمده را جبران و ادامه سال بعد را با رشد مثبت دنبال کنیم که این اقدام بسیار مثبتی است.

اثر مثبت این موفقیت تنها در اقتصاد نمایان نیست بلکه در سیاست هم نشان خواهیم داد عوارض ناشی از تحریم را متوقف ساختیم. با آغاز کار دولت یازدهم در همه زمینه‌های اقتصادی بهبود قابل توجه و متمایز از سال‌های قبل را می بینیم و این نشان دهنده ظرفیت‌های اقتصاد ایران است.

در رابطه با اهمیت تقویت فضای رقابتی در راستای موفقیت بیش از پیش بخش اقتصادی کشور، تقویت بورس را یکی از ارکان مهم در این عرصه می دانیم که در عین حال موجب عدالت اقتصادی هم می شود، وقتی همه مراحل زنجیره عرضه و تقاضا شفاف شود راه برای تحقق عدالت اقتصادی فراهم می شود و این مسأله در عرضه محصولات مختلف قابل مشاهده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала