ربیعی: حفظ ارزش پول ملی یکی از ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۰ است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ربیعی: حفظ ارزش پول ملی یکی از ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۰ است
ربیعی: حفظ ارزش پول ملی یکی از ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۰ است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی دولت ایران یکی از مهمترین دستاوردهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را کاهش نقش منابع حاصل از فروش نفت خام دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبتنی بر واقعیت‌های امروز کشور و با نگاهی به آینده نزدیک در تلاش برای بهبود آینده بهتر شکل گرفته است. تلاش دولت بر این بوده که منابع و درآمدهای پیش بینی شده  کاملا واقعی باشند و مصارف اجتناب ناپذیر کاملاً پوشش داده شود و هزینه غیرضروری نیز افزایش نباید.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران - اسپوتنیک ایران
بودجه 1400 ایران چگونه بودجه‌ای خواهد بود؟

سخنگوی دولت ایران تصریح کرد: بنابر تصمیم دولت، در بودجه‌جاری سال آینده، بیش از میزان فروش نفت در دوران قبل از تحریم، فروش نفت دیده نشده و هم‌چنین حفظ ارزش پول ملی یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است. به‌رغم برخی توصیه‌ها مبنی بر افزایش نرخ تسعیر ارز که در زمان تنظیم بودجه مطرح بود، دولت به منظور تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم و اجتناب از آثار تورمی آن، حاضر به انجام این کار نشد. واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، با ارز ۴۲۰۰ تومان حفظ شده است اما پیش بینی شده است  در صورت محرز شدن آثار منفی حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به آثار تورمی اصلاح نرخ ترجیحی تسعیر ارز، اصلاح نرخ ارز ترجیحی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی انجام و صد در صد درآمد ناشی از این اصلاح برای معیشت و سلامت مردم مصرف شود.

ربیعی افزود: لایحه بودجه کل کشور در سال آینده، ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با بودجه کل امسال، ۲۰ درصد رشد داشته است.  لایحه بودجه شامل ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی و ۱۵۶۱ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها است. یکی از مهمترین دستاوردهای لایحه بودجه سال آینده، کاهش نقش منابع حاصل از فروش نفت خام در بودجه جاری است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала