گزارش و تحلیل

خطیب زاده: اینکه برجام برای برخی کشور ها مایه ی آبرو در جهان شده جالب است

© Sputnik / Shiva Abshenasخطیب زاده: اینکه برجام برای برخی کشور ها مایه ی آبرو در جهان شده جالب است
خطیب زاده: اینکه برجام برای برخی کشور ها مایه ی آبرو در جهان شده جالب است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ی آمریکا مکررا متذکر شده مایل است به توافق برجام بازگردد توافقی که دولت کنونی آمریکا از آن خارج شده.

اسپوتنیک - جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ی آمریکا مکررا متذکر شده مایل است به توافق برجام بازگردد توافقی که دولت کنونی آمریکا از آن خارج شده.

اما عربستان که همچون اسرائیل به برجام انتقاد داشت، توسط شاهزاده فیصل بن فرحان در حاشیه ی نشست منامه تاکید کرده "انتظار اولیه ما این است که در این فرآیند کاملا مورد مشورت قرار گیریم" وی همچنین افزوده "نه فقط عربستان بلکه سایر دوستان منطقه ای آمریکا باید در جریان مذاکرات با ایران قرار گیرند."

آلمان خواستار توافق هسته‌ای گسترده‌تری با ایران شد - اسپوتنیک ایران
آلمان خواستار توافق هسته‌ای گسترده‌تری با ایران شد

بایدن نیز اشاره کرده در این فرآیند با متحدان عرب آمریکا از جمله عربستان سعودی رایزنی خواهد داشت.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: برخی کشور ها تمامی حیثیت خود را گذاشتند تا در دوران رئیس جمهور در حال خروج از کاخ سفید ایالات متحده به اهداف خود برسند سرمایه ی مردم خود را خرج شرکت‌ هایی کردند که شاید بتوانند چند روزی امنیت بخرند، کسانی که امنیت خود را بر پایه‌ های سست خارجی بنیان گذاشتند امروز مشخص است که کمی نگران هستند صدای رسای تهران این است که ایران لنگرگاه ثبات در منطقه است، ایران کشور بزرگ و تاریخی در منطقه است و مانند یک برادر بزرگتر سعی کرده همواره خطا های برخی کشور ها را نیز ندیده بگیرد؛ البته در عین حال باید بدانند که جایگاه آنها کجاست و در چه حدی می‌توانند اظهار نظر و صحبت کنند، باید بدانند که چه در روابط بین‌الملل و چه در ترتیبات منطقه‌ ای، کشور ها باید بر اساس ظرفیت خود صحبت کنند.

کانی میاکه مشاور نخست‌ وزیر ژاپن نیز اعلام کرد "به دلیل روابط بسیار نزدیک توکیو با تهران از جمله در عرصه‌ های اقتصادی و تجاری، لازم است برای احیای توافق هسته‌ ای که سال ۲۰۱۵ انجام شده تلاش کنیم و عضوی از مذاکرات آینده باشیم.

آقای دکتر سعید خطیب زاده ضمن تاکید بر عدم امکان هیچ گونه مذاکره جدیدی بر سر برجام با توجه به دوستی و روابط نزدیک ایران و ژاپن بیان کرد: خوشبختانه در دنیا دوست زیاد داریم و می توانیم یک کلوپ دوستان درست کنیم، در خصوص برجام همه چیز مربوط به گذشته است نمی‌توان در خصوص مذاکره در این زمینه در آینده نکته‌ ای قائل شد.

 برجام توافقی است که در گذشته با تمام فراز و نشیب هایش، طی سالیان طولانی مذاکره شده و موافقین و مخالفین خود را داشته، با ظرافت و دقت، نکات لحاظ شده و توافق امضا شده، مهر و موم شده و هرگونه دست بردن در برجام چه از لحاظ شکلی و چه از لحاظ محتوایی به معنای پایان برجام است.

 اینکه برجام آنقدر در فضای بین‌المللی باعث آبرو برای برخی می شود جالب است اما برجام چیزی بود که مربوط به گذشته است و همکاری‌ های ایران با ژاپن و دیگر کشور ها در مجاری خود ادامه خواهد یافت همانطور که تاکنون ادامه داشته.

وی تاکید کرد: برجام موضوعی بود مربوط به لغو تحریم و عادی سازی پرونده هسته‌ ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران و در همین حد نیز باقی خواهد ماند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала