خروج ماری ‌جوانا از فهرست سیاه مواد مخدر سازمان ملل

CC0 / Pixabay / خروج ماری ‌جوانا از فهرست سیاه مواد مخدر سازمان ملل
خروج ماری ‌جوانا از فهرست سیاه مواد مخدر سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماری‌جوانا و حشیش از لیست مواد مخدر «بسیار خطرناک» خارج شدند.

به گزارش اسپوتنیک، اعضای کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل در آخرین نشست خود که در روز چهارشنبه، ۲ دسامبر برگزار شد،  تصمیم گرفتند تا ماری ‌جوانا و حشیش را از فهرست مواد مخدر بسیار خطرناک این سازمان حذف کند.

چهار ایالت آمریکا به قانونی شدن ماری‌جوانا رای دادند - اسپوتنیک ایران
چهار ایالت آمریکا به قانونی شدن ماری‌جوانا رای دادند

به نقل از یورو نیوز، کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل با انتشار بیانیه ‌ای اعلام کرده است که این تصمیم به توصیه سازمان جهانی بهداشت صورت گرفته است.

کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که این تصمیم به توصیه سازمان جهانی بهداشت گرفته شده و از ۵۳ عضو این کمیسیون، ۲۷ عضو به آن رأی مثبت داده ‌اند. ۲۵ عضو دیگر به این پیشنهاد رأی منفی و یک عضو نیز رأی ممتنع داده است. تا کنون نام این مواد در فهرست شماره ۴ کنوانسیون مواد مخدر مصوب ۱۹۶۱ در کنار نام هروئین و چندین ماده مخدر خطرناک دیگر ذکر شده بود.

مواد مخدری که نام‌شان در فهرست شماره ۴ این کنوانسیون آمده خود زیرمجموعه‌ای از فهرست شماره یک همین کنوانسیون هستند که می‌گوید این مواد به بالاترین سطح کنترل بین‌المللی نیاز دارند. کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل با این حال نام ماری‌جوانا و حشیش را از فهرست شماره یک حذف نکرده است. در فهرست شماره یک نام مواد مخدری همچون کوکائین، فنتانیل، مرفین، متادون و تریاک دیده می‌شود.

با وجود این، رأی کمیسیون مواد مخدر به معنی آزاد شدن تجارت ماری‌جوانا و حشیش در کشورهای عضو سازمان ملل متحد نیست و اصولا در نشست روز چهارشنبه در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است.

کانادا و اروگوئه فروش و مصرف تفریحی ماری‌جوانا را قانونی اعلام کرده و بسیاری از کشورهای جهان در اختیار داشتن ماری‌جوانا را نیز جرم‌زدایی کرده‌اند.

فهرست‌های مواد مخدر در کنوانسیون سازمان ملل برای سنجش نفع پزشکی این مواد در برابر آسیب احتمالی که ممکن است ایجاد کند، تهیه می‌شوند. به گفته کارشناسان، حذف نام ماری‌جوانا از سیاهه مواد «بسیار خطرناک» ممکن است منجر به سست شدن نظارت بین‌المللی بر ماری‌جوانای طبی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала