اسرائیل، فخری زاده را ترور کرده است

© REUTERS / Iranian Defense Ministry / WANAمحسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران
محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناسان آمریکایی شکی ندارند که اسرائیل در ترور دانشمند هسته ای ایران دست داشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «واشنگتن پست»، جامعه کارشناسی در آمریکا شکی ندارد که اسرائیل در ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران دست داشته است. اما موضوعی که مطرح می شود، انگیزه آن است.

در مقاله منتشره در نشریه نامبرده آمده است:«پس از ترور دانشمند هسته ای ایران در روز 27 نوامبر (جمعه)، سوال از اینکه چه کسی مسئول این ترور است به علت انجام این ترور گذار کرد. کارشناسان با توجه به این امر که اسرائیل نقش خود در این عملیات را رد نکرد و در این رابطه ویژگی های متمایز عملیات مخفی اسرائیل مشاهده می شود، این سوال را مطرح کردند که بنیامین نتانیاهو با این کار چه هدفی را دنبال می کرد.

خطیب‌زاده: واشنگتن می‌داند خط قرمز ایران چیست - اسپوتنیک ایران
خطیب‌زاده: واشنگتن می‌داند خط قرمز ایران چیست

کارشناسان چند گزینه را مطرح کردند: اولا، اسرائیل می خواست با این کار، ایران را به انجام پاسخ نظامی تحریک کند که می توانست بهانه ای برای آمریکا باشد تا « ضربه ای به برنامه هسته ای تهران» وارد آورد ( تا هنوز دونالد ترامپ حکومت می کند و روحیات ضد ایرانی حاکم است).

گزینه دوم اینکه اسرائیل با ترور شخصیت اول در برنامه هسته ای ایران روی آن حساب می کرد که ایران در جواب، خویشتنداری نشان بدهد و مانع از بروز تشنج بشود. سومین گزینه، مقامات اسرائیل منتها تلاش خود را برای ایجاد مانع بر سر راه بهبود روابط واشنگتن و تهران که ممکن است با انتقال قدرت به جو بادین بروز کند، به انجام می رساند».

چندی پیش در خبر ها آمده بود که حمله مسلحانه به دانشمند فیزیک هسته ای در ایران به مرگ وی منجر شده است. طرف ایرانی دست داشتن اسرائیل در این قتل را تایید می کند و از سایر کشورها می خواهد که این عمل تروریستی اسرئیل را محکوم کنند.

شایان ذکر است که بیست و هفتم نوامبر رسانه های ایرانی از ترور محسن فخری زاده، یکی از دانشمندان رده بالای حوزه هسته‌ای و موشکی ایران در منطقه آبسرد دماوند (استان تهران) خبر داد. پس از آن وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء محسن فخری‌زاده موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала