گزارش و تحلیل

چاه مکن بهر کسی اول خودت، دوم کسی

© Sputnik / Nikolay Pashin /  مراجعه به بانک تصاویر چاه مکن بهر کسی اول خودت، دوم کسی
چاه مکن بهر کسی اول خودت، دوم کسی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین استفاده از سلاح شیمیایی توسط انگلیسی ها، به شکست آنها انجامید. چه اتفاقی افتاده که ارتش از سلاح شیمیایی خود رنج برد.

اسپوتنیک به نقل از العربیه امارتی می نویسد: سلاح های شیمیایی اولین بار در طول جنگ جهانی اول استفاده شد. طرف های مقابل به امید پیروزی سریع در نبردها ، برای وارد آوردن خسارت جدی به دشمن در حالی که او در سنگر بود، از استفاده از سلاح های شیمیایی دریغ نکردند. طبق چند منبع ، در طول جنگ جهانی اول ، حدود یک میلیون سرباز از سلاح های شیمیایی رنج می بردند، حداقل 100 هزار نفر از آنها کشته شدند. 

آلمانی ها اولین کسانی بودند که از سلاح های شیمیایی استفاده کردند. در ماه  مارس 1915 ، آنها در نبرد بالیموف از نارنجک های گاز اشک آور (زایل بروماید) علیه ارتش روسیه استفاده کردند. در آوریل همان سال، آنها 168 تن گاز سمی کلر را در نبرد ایپر پاشیدند و هزاران سرباز فرانسوی را کشتند.

حدود پنج ماه پس از حمله گاز کلر آلمان ، انگلیسی ها تصمیم گرفتند از سلاح های شیمیایی استفاده کنند، آنها امید داشتند که صدمات زیادی به نیروهای آلمانی وارد کنند. در سپتامبر 1915 ، فرانسه و انگلیس یک حمله مشترک علیه آلمانی ها را از یک طرف انجام دادند، به امید اینکه آنها را گیج کنند و توجه فرماندهی آلمان را از جبهه غربی منحرف نمایند. فرانسوی ها به آرتوا حمله کردند و انگلیسی ها به رهبری مارشال داگلاس هایگ در لوس ، نزدیک مرز فرانسه و بلژیک حمله نمودند. در نبرد لوس ، آنها می خواستند آلمانی ها را مجبور به ترک سنگرها و عقب نشینی کنند. 

در آماده سازی برای این نبرد ، فرماندهان نظامی انگلیس تعداد زیادی از نیروهای تازه نفس را به مواضع اعزام کردند که فاقد آموزش کافی بودند. و همچنین به دلیل بحرانی که  در آن زمان گریبانگیر کشور بود ، نیروهای انگلیسی با کمبود گلوله توپ روبرو شدند. انگلیسی ها استفاده از سلاح های شیمیایی توسط آلمانی ها را در آوریل 1915 محکوم کردند، اما برای پیروزی سریع در جنگ و بالا بردن روحیه ارتش خود پس از یک سلسله شکست ها، تصمیم گرفتند قبل از آعاز  حمله اصلی در لوس از گاز کلر استفاده کنند. 

در پایان سپتامبر 1915 ، انگلیسی ها 5 هزار سیلندر (140 تن ماده سمی) را به سمت مواضع آلمان در لوس شلیک کردند. اما آنها هشدار هواشناسان در مورد تغییر جهت باد را نادیده گرفتند. باد تغییر جهت داد و سم را به سنگرهای انگلیس برگرداند. حدود 2 میلیون سرباز زخمی شدند ، بسیاری از آنها کشته گردیدند. اولین استفاده از سلاح های شیمیایی توسط انگلیسی ها، با ناکامی مواجه شد.  

در نتیجه انگلیس در نبرد لوس از آلمانی ها شکست خورد. در روزهای پس از آن ، انگلیسی ها به دلیل دفاع آلمان نتوانستند پیشرفت کنند و این باعث آسیب شدید آنها شد. ارتش انگلیس در این نبرد بیش از 50 هزار سرباز از دست داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала