وضعیت نگران کننده تغییرات اقلیمی؛ بارش یکسان باران و رشد متفاوت گیاهان در جهان

© AP Photo / NASAوضعیت نگران کننده تغییرات اقلیمی؛ بارش یکسان باران و رشد متفاوت گیاهان در جهان
وضعیت نگران کننده تغییرات اقلیمی؛ بارش یکسان باران و رشد متفاوت گیاهان در جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقابله با تغییرات آب و هوایی نیازمند اقدام مشترک کشورهای جهان است، اما بسیاری از کشورها قادر به انجام برنامه های گران قیمت تر برای سبک زندگی به اصطلاح سبز نیستند.

به گزارش اسپوتنیک، محققان دانشگاه کپنهاگ با استفاده از تصاویر ماهواره ای دهه های اخیر روی پوشش گیاهی برخی از خشک ترین مناطق جهان مطالعه کرده اند. در طول کار خود آنها متوجه یک روند نگران کننده شدند: در کشورهای در حال توسعه، پس از باران، گیاهان بسیار کمی رشد می کنند، در حالی که در کشورهای ثروتمند اوضاع کاملاً برعکس است.

بیش از 40٪ از اکوسیستم های زمین خشک شناخته می شوند. دانشمندان انتظار دارند این درصد در قرن 21 افزایش یابد. علیرغم اینکه مناطقی مانند آفریقا و استرالیا مدتهاست به عنوان مناطق خشک طبقه بندی می شوند، بارش حتی مقادیری کم باران هنوز برای مردم محلی نقش مهمی دارد.

تغییرات اقلیمی: گرم شدن قطب جنوب رکورد زد - اسپوتنیک ایران
تغییرات اقلیمی: گرم شدن قطب جنوب رکورد زد

محققان با استفاده از تصاویر ماهواره ای توانستند سیر تکامل پوشش گیاهی در مناطق خشک را بین سالهای 2000 تا 2015 بررسی کنند. علاوه بر داده های ماهواره ای، دانشمندان در طی سال های گذشته به بررسی میزان بارش باران نیز پرداختند. تجزیه و تحلیل آنها ناامید کننده بود: "نتایج ما نشان می دهد که مناطق خشک ، به ویژه در آفریقا و آسیا ، نسبت به مناطق خشک آمریکای جنوبی و استرالیا کمتر سبز می شوند، اگرچه میزان بارش باران در آنها برابر است."

به گفته محققان، توضیحات مختلفی در مورد علت تغییر آب و هوا و افزایش دمای کره زمین بر گیاهان در مناطق خشک فقیرترین کشورهای جهان وجود دارد. یکی از بارزترین آنها رشد سریع جمعیت است، به عنوان مثال در آفریقا لازم است که بهره برداری از زمین افزایش یابد. برعکس، پوشش گیاهی در مناطق خشک کشورهای ثروتمند رشد می کند زیرا منابع اقتصادی این کشورها اجازه می دهد تا نه تنها از منابع زمین استفاده نکنند بلکه آنها را نیز تقویت کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала