مقام ایرانی حجم تجارت خارجی در سال جاری را بیش از 44 میلیارد دلار اعلام کرد

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyمقام ایرانی حجم تجارت خارجی در سال جاری را بیش از 44 میلیارد دلار اعلام کرد
مقام ایرانی حجم تجارت خارجی در سال جاری را بیش از 44 میلیارد دلار اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس کل گمرک ایران از روند صعودی صادرات غیرنفتی خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک ایران، گفت: آمار تجارت خارجی کشور در هشت ماهه سال‌جاری حاکی از تبادل 97 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 44 میلیارد و 600 میلیون دلار است.

وضعیت ترخیص دستگاههای استخراج بیت کوین در گمرک ایران اعلام شد - اسپوتنیک ایران
وضعیت ترخیص دستگاههای استخراج بیت کوین در گمرک ایران اعلام شد

وی افزود: میزان واردات کالا در هشت ماه سال جاری 21 میلیون و 800 هزار تن بودکه از این رقم 15 میلیون و 200 هزار تن آن را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد. ارزش کل واردات کالا در این مدت 23 میلیارد و 100 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن یک درصد و ارزش 18 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رییس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: همچنین بیش از 75 میلیون تن کالا به ارزش 21 میلیارد و 500 میلیون دلار بالغ بر سه برابر میزان واردات، صادرات انجام شده که از نظر وزنی 14 درصد و ارزش 19 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

میراشرفی در مورد کشورهای عمده مقاصد صادراتی ایران نیز تصریح کرد: عراق با پنج میلیارد و 300 میلیون دلار در رتبه اول، چین با همین میزان در مقام دوم، امارات متحده عربی با 2 میلیارد و 700 میلیون دلار سوم، ترکیه با یک میلیارد و 600 میلیون دلار چهارم و افغانستان با یک میلیارد و 500 میلیون دلار در جایگاه بعدی قرار دارند. نکته‌ حائز اهمیت آبان ماه، قرار گرفتن محصول پسته در مقام چهارم کالاهای صادراتی ایران است و با توجه به اینکه میانگین ارزش کالاهای صادراتی ایران هر کیلو حدود 30 سنت است، پسته هر کیلو 6 دلار و بالاتر صادر شده و این نشان می‌دهد که در اقلام عمده صادراتی، محصولات کشاورزی و در رأس آن پسته سهم خوبی دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала