دستاوردهای ترکیه و روسیه در قره‌باغ

© REUTERS / Murat Cetinmuhurdar/Presidential Press Officeاردوغان
اردوغان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اردوغان در باره شرکت روسیه و ترکیه در حل و فصل درگیری در قره باغ تعریف کرد.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در توییتر در باره شرکت روسیه و ترکیه در حل و فصل درگیری در قره باغ تعریف کرد.

وی در ادامه گفت:«با تلاش مشترک ما و روسیه توانستیم به ریخته شدن خون مردم در قره باغ پایان بدهیم و توافقی را تهیه کنیم که طی 30 سال دستیابی به آن ممکن نشده بود».

پیشتر آنکارا اعلام کرده بود که نظامیان ترکیه در «مأموریت مشترک حفاظت از صلح» شرکت خواهند کرد اما دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه بارها اعلام کرده بود که در مذاکرات مربوط به قره باغ، هرگز موضوع استقرار  گروه مشترک حافظان صلح روسیه و ترکیه در منطقه قره باغ مطرح نشده بود.

آیا جنگ عربستان و ترکیه شروع شده؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا جنگ عربستان و ترکیه شروع شده؟

وزیر امور خارجه روسیه نیز تأکید کرده بود که واحد نظامی حافظ صلح ترکیه به قره باغ اعزام نخواهد شد. نمایندگان آنکارا در حل و فصل وضعیت آنجا در چارچوب مرکز نظارت واقع در آذربایجان شرکت خواهند داشت.

شایان ذکر است که درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала