گزارش و تحلیل

سرعت غیر مجاز مهمترین عامل مرگ و میر در تصادفات

CC BY 4.0 / IRNA / سرعت غیر مجاز مهمترین عامل مرگ و میر در تصادفات
سرعت غیر مجاز مهمترین عامل مرگ و میر در تصادفات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تصادفات رانندگی در جهان پیشینه تاریخی بیش از ۳۰۰ سال ندارد، نخستین تصادف رانندگی منجر به مرگ در ایران سال ۱۳۰۵ میان یک اتومبیل و درشکه ی حامل درویش خان نوازنده مشهور تار در خیابان سپه تهران رخ داد.

همچنین در دنیا نخستین انسانی که بر اثر یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داد، بریجیت درسکول بانوی۴۴ساله ی انگلیسی بود که روز هفدهم اوت سال ۱۸۹۶ در میدان کریستال پالاس لندن بر اثر تصادف فوت کرد.

آقای دکتر علیرضا مغیثی رئیس اداره پیشگیری از حوادث و سوانح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در ایران برای کاهش صدمات ناشی از حوادث ترافیکی به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

تصادف مرگبار اتوبوس زائران ایرانی در عراق - اسپوتنیک ایران
تصادف مرگبار اتوبوس زائران ایرانی در عراق

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور طی ۱۰ سال گذشته تا حدی موفق شدیم آمار مرگ و میر ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی را کاهش دهیم اما نه کشور ما و نه کشور های دیگر دنیا به هدفی که قرار بود در این دهه برسیم نرسیدیم، از ابتدای شروع اپیدمی کرونا کاهشی در حوادث ترافیکی داشتیم که منجر به کاهش ۱۴ درصدی مرگ ناشی از حوادث ترافیکی و ۲۵ درصدی مصدومیت های ترافیکی بود که قطعاً به دلیل کاهش تردد ها در این مدت به خصوص است.

طی دهه ی گذشته پنج محور اقدامات صورت گرفته که در حال تقویت شدن برای ده سال آینده هستند یکی از این ۵ محور امدادرسانی و اقدامات پس از حادثه است که سازمان اورژانس کشور متولی این بخش می باشد، یکی از دستاورد های ده سال گذشته در این زمینه کاهش زمان امداد رسانی به مصدوم بوده.

آقای دکتر علیرضا مغیثی درباره مهمترین علل مرگ و میر در حوادث ترافیکی عنوان کرد:

یک درصد افزایش سرعت ۴ درصد خطر مرگ را در تصادفات ترافیکی افزایش می دهد، اگر خودرویی با سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت با یک عابر پیاده تصادف کند احتمال فوت عابر پیاده ۴ برابر بیشتر از زمانی است که همین ماشین ۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد یعنی تنها ۵ کیلومتر بر ساعت میتواند ۴ برابر شانس زنده ماندن عابر را افزایش دهد البته که عوامل دیگری نظیر کلاه ایمنی، صندلی کودک و کمربند ایمنی وجود دارد که می تواند با آمار مشابه شانس و احتمال زنده ماندن حاضرین در تصادفات رانندگی را افزایش دهد.

اما قطعا افزایش سرعت و عبور از سرعت مطمئنه تا حتی به میزان ۵ کیلومتر بر ساعت مهمترین و اولین عامل افزایش مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده‌ ای و رانندگی است، یک حادثه تنها از یک عامل به وجود نمی ‌آید بلکه عوامل متعددی در بروز یک حادثه ترافیکی دخیل است از جمله کیفیت خودرو و جاده و خطا های راننده که سرعت یکی از مهمترین این عوامل است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала