محققان با الهام از پرواز جغد بدنبال ساخت هواپیمای کم سر و صدا هستند

© Sputnik / Ilya Naimushin /  مراجعه به بانک تصاویر محققان با الهام از پرواز جغد بدنبال ساخت هواپیمای کم سر و صدا هستند
محققان با الهام از پرواز جغد بدنبال ساخت هواپیمای کم  سر و صدا هستند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جغد پرنده ای است که با توجه به خصوصیاتی که در بال خود دارد هنگام پرواز کمترین سر و صدا را ایجاد می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نیواطلس، یکی از آرزوهای بشر تولید هواپیماهای کم سروصدا بوده و همیشه بدنبال راهی برای ساخت چنین هواپیماهایی بودند، شرایط آئرودینامیکی بدن برخی پرندگان باعث می‌شود که آنها در حین بال زدن سروصدای زیادی ایجاد نکنند.

گروهی از محققان انگلیسی و آلمانی با همکاری یکدیگر ورقه‌های دینامیکی جدیدی را تولید کرده‌اند که با الهام از پرهای جغد تولید شده‌اند و می‌توانند به تولید هواپیماهای کم سروصدا کمک کنند.

جغد قطبی برای عملیات شناسایی - اسپوتنیک ایران
"جغد قطبی" برای عملیات شناسایی + ویدئو

بررسی‌ها نشان می‌دهد بال‌های جغد دارای ریزارگانیسم های خاصی است که به خصوص در لبه‌های جلویی پرهای جغد قابل مشاهده است. این ریزارگانیسم ها فینل نام دارند و پژوهشگران با اسکن سه بعدی و بازتولید آنها در حال مطالعه بر روی خواص آئرودینامیکی آنها هستند.

فینل ها با توجه به ساختار خود قادر به تغییر مسیر جریان هوا و هدایت آن به شکلی یکپارچه هستند. این تغییر مسیر و تثبیت جریان‌های هوایی که ناشی از انحنای بخش انتهایی فینل هاست موجب می‌شود تا سر و صدای بال زدن جغدها به حداقل برسد. پژوهشگران در تلاش هستند تا در آینده نزدیک نمونه‌های اولیه بال‌های هواپیما را که بر مبنای همین زیرساختارها تولید خواهند شد، عرضه کنند.

محققان با بررسی دقیق بال‌ها و شیوه قرارگیری پرها و استخوان‌های بدن جغد که موجب سروصدای اندک این پرنده در حین پرواز می‌شود، به دنبال تولید هواپیماهای کم سروصدا هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала