نگرانی آمریکا از ساخت سلاح نیرومند جدید "پوزئیدون" در روسیه

© © Screenshot: YouTube/Ministry of Defence of Russiaنگرانی آمریکا از ساخت سلاح نیرومند جدید "پوزئیدون" در روسیه
نگرانی آمریکا از ساخت سلاح نیرومند جدید پوزئیدون در روسیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده آمریكا نگران ساخت دستگاه زیر آبی بدون سرنشین "پوزئیدون" در روسیه است و از خود می پرسد كه آیا استفاده از آنها در درگیری های احتمالی نظامی مطابق با قوانین بین المللی است؟

به گزارش اسپوتنیک،  این مطلب  را روز جمعه ، 13 نوامبر ، کریستوفر فورد، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا  در امور امنیت و منع گسترش سلاح های هسته ای در یک سمینار آنلاین که توسط انجمن حقوقدانان آمریکا برگزار شد ، اعلام کرد.

فورد خاطرنشان کرد که نگرانی ایالات متحده در مورد سیاست بازدارندگی هسته ای روسیه دلیل دارد. وی افزود فدراسیون روسیه اعلام می کند که دکترین این کشور با هنجارهای حقوق بین الملل مطابقت دارد و سلاح های هسته ای فقط برای دفاع و بازدارندگی بوده و استفاده از آنها فقط به عنوان آخرین چاره در نظر گرفته شده و  خاطرنشان کرد که باید به صحت این اظهارات امیدوار بود.

فورد تأکید کرد "یکی نشانه دیگر نگران کننده ، ساخت دستگاه زیر آبی بدون سرنشین "پوزئیدون" با نیروگاه هسته ای در روسیه است که بنا به شواهد موجود به کلاهک های هسته ای با ظرفیت چند مگاتن مسلح شده و در طی درگیری نظامی به منظور از بین بردن شهرهای ساحلی ایالات متحده با سونامی رادیواکتیوی به اقیانوس انداخته می شود".

زمان به آب انداخته شدن  زیر دریایی روسی حامل اژدر اتمی اعلام شد - اسپوتنیک ایران
زمان به آب انداخته شدن زیر دریایی روسی حامل اژدر اتمی اعلام شد

وی افزود که این "نظریه سوالات  جدی را در این خصوص ایجاد می کند که آیا مطابق با هنجارها و اصول حقوقی بین المللی می توان از این سلاح استفاده کرد؟"

علاوه بر این ، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده همچنین ابراز نگرانی کرد که روسیه به صراحت اعلام کرده است که اگر "حتی یک موشک بالستیک در حال نزدیک شدن  را کشف کند توانایی پاسخگویی با استفاده کامل از سلاح های هسته ای" را دارد و  ظاهرا برایش فرق نمی کند که این موشک به کلاهک هسته ای مجهز باشد یا کلاهک متعارف و شهر ، تاسیسات نظامی یا یک قسمت از بیابان یا جنگل را هدف قرارداده باشد . "

پوزئیدون که قبلاً با نام" Status-6 "شناخته می شد یک وسیله زیردریایی بدون سرنشین مجهز به موتور هسته ای است. این در واقع یک اژدر هسته ای است که وظیفه اصلی آن رساندن مهمات اتمی به سواحل  دشمن بالقوه به منظور از بین بردن تاسیسات مهم ساحلی، و وارد کردن خسارات عظیم به دشمن با ایجاد مناطق وسیعی از آلودگی رادیواکتیوی، سونامی و سایر پیامدهای مخرب انفجار هسته ای است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پیام سالانه خود به پارلمان کشور درروز اول مارس 2018 از ساخت انواع جدید تسلیحات در روسیه از جمله وسیله زیردریایی بدون سرنشین دارای موتوراتمی  "پوزئیدون" خبرداد که قادرند با سرعت زیاد معادل چند برابر سرعت زیردریایی ها، جدیدترین اژدرها و سریع ترین زیردریایی ها حرکت کنند. به گفته پوتین این وسایل زیردریایی می توانند حامل هم کلاهک های معمولی و هم حامل کلاهک های هسته ای باشند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала