گزارش و تحلیل

آیا بایدن می تواند همه تحریم های ایران را لغو کند؟

© REUTERS / Jim Bourgآیا بایدن می تواند همه تحریم های ایران را لغو کند؟
آیا بایدن می تواند همه تحریم های ایران را لغو کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها بحث هایی مطرح می شود مبنی بر اینکه آقای ترامپ تلاش دارد تحریم هایی را بر علیه ایران وضع کند که اگر بایدن سر کار بیاید نتواند آنها را لغو کند.

اسپوتنیک - بهانه اینکه ترامپ این کارها را انجام می دهد تا ایران را به میز مذاکره بکشاند بهانه کذبی بیشتر نیست چون در صورتی که آنها خواهان مذاکره با ایران بودند باید راه های دیگری را انتخاب می کردند.

جو بایدن - اسپوتنیک ایران
بایدن: کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران اقدامی انسانی خواهد بود

در ضمن مذاکرات دولت ترامپ با کره شمالی هم نشان داد که چه قدر می توان روی گفتگو و مذاکره با آمریکا و نتیجه گرفتن از این مذاکرات حساب کرد.

البته هنوز، تا لحظه نوشتن این مقاله، تکلیف انتخابات ایالات متحده معلوم نیست و معلوم نمی باشد که آیا بایدن به قدرت خواهد رسید یا اینکه اصرار ترامپ بر وجود تقلب گسترده در انتخابات آمریکا ممکن است این کشور را به درگیری داخلی بکشاند اما به فرض اینکه بایدن سر کار بیاید باید گفت طبق قوانین آمریکا رییس جمهوری قدرت فوق العاده بالایی دارد و می تواند "اگر بخواهد" با یک امضا همه تحریم های این کشور بر علیه ایران را لغو یا تعلیق کند.

زمانی که آمریکایی ها توافق هسته ای را با ایرانی ها امضا کردند دولت مردان دمکرات بهانه گرفته بودند که برخی قوانین مصوبه کنگره است و رییس جمهوری نمی تواند آنها را ملغی کند ولی تیم مذاکره کننده ایرانی با توجه به شناخت عمیقی که از سیستم آمریکا داشت به آنها گوشزد کر که رییس جمهوری می تواند تحریم های ریاست جمهوری را لغو کند و اجرای تحریم های کنگره را معلق کند و از نظر قانون داخلی آمریکا هیچ مشکلی پیش نمی آید.

در واقع هم بنا بود دولت آمریکا همین کار را انجام دهد و در آن چیزی که بعدها به عنوان روح برجام از آن نام برده شد بنا بود که در مقابل همکاری ایران برای حل مشکلات منطقه و توقف برخی آزمایش های موشکی ایران دولت آمریکا هم اجرای تحریم های کنگره را معلق کند.

البته تحریم های ریاست جمهوری که کلا بنا بود طبق برجام برداشته شود.

در همان زمان دولت آقای اوباما از اجرای تعهدات خود سر باز زد و با بهانه تراشی زیر بار برداشتن تحریم ها از بالا سر ایرانی ها نرفت.

طبیعتا ایرانی ها هم آنچه به عنوان روح برجام شناخته می شد را اجرا نکردند.

طبق برجام ایران تعهداتی دارد و آمریکا تعهدات دیگری.

دونالد ترامپ - اسپوتنیک ایران
هر هفته یک تحریم جدید علیه ایران تا پایان ریاست جمهوری ترامپ

اگر آمریکا می خواهد به برجام برگردد و توقع دارد ایران هم تعهدات خود در برجام را اجرا کند باید ابتدا تعهدات خود را انجام دهد وایرانی ها را مجاب کند که اتفاقات قبلی تکرار نخواهد شد.

اولین و اصلی ترین تعهدات آمریکا هم لغو همه تحریم های ریاست جمهوری است، یعنی اولین کاری که بایدن باید انجام دهد امضای فرمانی است که بر اساس آن همه تحریم های ریاست جمهوری آمریکا بر علیه ایران بدون استثنا لغو می شود.

مرحله دوم تعلیق اجرای تحریم های کنگره آمریکا و در نهایت تصویب لغو آن در کنگره می باشد.

بدیهی است با توجه به شرایطی که آقای ترامپ ایجاد کرد دیگر ایرانی ها اطمینان ندارند نقد را بدهند و نسیه بگیرند و قطعا این بار از آمریکا خواهند خواست هم اول تعهدات خود را اجرا کنند و سپس اطمینان ایرانی ها برای ادامه اجرای تعهدات آمریکا را جلب کنند.

در غیر این صورت بازگشت آمریکا به برجام بی معنی خواهد بود.

همچنین توقع اینکه آمریکایی ها امروزه در جایگاهی باشند که بخواهند برای بازگشت به برجام شرط و شروطی برای ایران بگذارند هم تصور بسیار اشتباهی است.

امروزه به قول معروف دیگر حنای آمریکایی ها رنگی ندارد و دیگر کسی به آمریکایی ها اطمینان ندارد که بخواهد آنها را قبول داشته باشد و آنها هستند که باید تلاش کنند که نظر ایران و دیگر کشورها را جلب کنند نه اینکه بخواهند شرط و شروطی برای دیگران بگذارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала