گزارش و تحلیل

شدت گرفتن احتمال حمله آمریکا علیه ایران

© AFP 2023 / Mandel Nganشدت گرفتن احتمال حمله آمریکا بر علیه ایران
شدت گرفتن احتمال حمله آمریکا بر علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحرکات مشبوه نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه از یک طرف و جابجایی های برخی مقامات امنیتی و نظامی آمریکا از طرف دیگر این روزها همه را بر آن داشته که باور کنند احتمال وقوع یک عملیات نظامی آمریکایی بر علیه ایران بسیار محتمل می باشد.

چند دلیل وجود دارد که بسیاری از شدت گرفتن احتمال حمله آمریکا بر علیه ایران صحبت می کنند.

مقاومت آقای ترامپ با نتیجه انتخابات می تواند موجب آن گردد که درون آمریکا درگیری بوجود آید و حتی اگر نیروهای امنیتی بخواهند وی را مجبور به تمکین به قانون وبه زور از کاخ سفید خارج کنند طرفداران مسلح او ورود کنند و کار به درگیری بکشد، به همین دلیل هم آقای ترامپ مسئولین امنیتی آمریکا که ممکن بود با اصرار او بر حکومت مخالفت کنند را بر کنار کرده و افرادی را جای آنها قرار داده که بدون چون و چرا مطیع او باشند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مارک اسپر وزیر دفاع در واشنگتن - اسپوتنیک ایران
ترامپ مظنون به انجام عملیات علیه ایران است؟

وی همچنین نیاز دارد حمایت لابی های صهیونیستی در آمریکا را به دست آورد تا از طریق آنها هم در کنگره تفرقه ایجاد کند و هم اینکه از نفوذ آنها در سیستم قضایی آمریکا بهره ببرد و طبیعتا در این راستا نیاز دارد اسرائیل از او پشتیبانی کند.

طبق برخی تویت های مخالفین دولت عربستان سعودی هم سعودی ها به ترامپ وعده داده اند تا هر چه قدر پول برای تجدید شمارش آرا و یا پیشبرد شکایت های خود در دادگاه ها نیاز داشته باشد تامین کنند.

که البته این دو مورد در صورت اثبات دخالت مستقیم در امور داخلی ایالات متحده به حساب می آید و قطعا مقامات آمریکایی باید به این مسایل توجه ویژه داشته باشند.

البته هم صهیونیست ها و هم عرب های حوزه خلیج فارس بدون طمع هزینه ای را انجام نمی دهند واز روز اولی که ترامپ به کاخ سفید رسید اسرائیلی ها و این اعراب تلاش کردند تا وی را مجاب کنند به ایران حمله کند اما ترامپ به بهانه های مختلف از انجام چنین کاری خودداری می کرد.

حال ظاهرا بقای وی گروی انجام این حمله شده و آنها در قبال دخالت وتغییر نتیجه انتخابات آمریکا از وی خواسته اند خون سربازان آمریکایی با بریزد.

البته معلوم نیست که در صورت انجام این حمله و یا عملیات آنها موفق شوند کاری کنند که ترامپ سر کار بماند یا نه ولی خوب ظاهرا سنگ آخر آنها همین است که تلاش می کنند بزنند تا مبادا بایدن سر کار بیاید و اگر هم بایدن سر کار بیاید در شرایطی قرار بگیرد که بسیار پیچیده می باشد و نمی تواند به راحتی از آن خارج شود.

نتانیاهو: حمله پیشگیرانه به ایران از دستور کار حذف نشده است  - اسپوتنیک ایران
نتانیاهو: حمله پیشگیرانه به ایران از دستور کار حذف نشده است

عملا در صورتی که ترامپ دستور حمله به ایران و یا انجام عملیات نظامی را صادر کند قطعا آمریکایی ها با واکنش ایرانی ها مواجه خواهند شد و به احتمال زیاد تعداد زیادی سرباز آمریکایی کشته خواهند شد و آنوقت دیگر رییس جمهوری بعدی نمی تواند بیاید و به این راحتی ها از شر اتفاق رخ داده خلاص شود.

اگر هم جنگی شعله ور شود طبیعتا خروج رئیس جمهوری بعدی از این جنگ طولانی خواهد شد.

این عملیات ممکن است مستقیم بر علیه ایران نباشد بلکه بر علیه همپیمانان ایران در منطقه مخصوصا در عراق باشد و با توجه به اینکه آقای مصطفی الکاظمی همسو با آنها است احتمال دارد به بهانه ای درگیری ای با آنها ایجاد کنند و سپس آقای الکاظمی اعلام کند که متقاضی کمک آمریکایی ها است و آمریکایی ها ورود کنند.

در آن وقت اگر ایران کنار بنشیند قطعا متحدین آن در عراق قلع و قمع خواهند شد و اگر ورود کند جنگ جدیدی رخ خواهد داد.

در صورتی که جنگی در منطقه رخ دهد همه توجه ها به این جنگ منعطف خواهد شد و بالطبع توجه کمتری به اتفاقات درونی آمریکا خواهد شد و زمینه انجام بازی دوم ترامپ یعنی تغییر نتیجه انتخابات فراهم خواهد گشت و اگر هم درون آمریکا اتفاقی رخ دهد ایشان می تواند با توجه به اینکه کشور در جنگ است و درون آمریکا آشوب است حکومت نظامی اعلام کند و همه جریان های سیاسی را تا اطلاع ثانوی و زمانی که وفق مراد او است تعلیق کند و برای بقای خود در قدرت زمان بخرد.

با توجه به این شرایط باید گفت تا ژانویه 2021 شرایط منطقه خاورمیانه بسیار خطرناک است و نباید هیچ سناریویی را از ذهن دور دانست چون ترامپ حتی به قیمت کشته شدن همه سربازهای آمریکایی حاضر است هر کاری که می شود انجام دهد تا فقط در قدرت باقی بماند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала