ترکیه، کنترل کامل آذربایجان بر قره باغ را می خواهد

© REUTERS / Murat Cetinmuhurdar/Presidential Press Officeترکیه، کنترل کامل آذربایجان بر قره باغ را می خواهد
ترکیه، کنترل کامل آذربایجان بر قره باغ را می خواهد
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بیان داشت: آذربایجان دست از مبارزه نمی کشد تا زمانی که کنترل کامل بر قره باغ حاصل شود.

به گزارش اسپوتنیک،  رئیس جمهور ترکیه گفت: « ترکیه درباره اشغال زمین های آذربایجان ساکت نبوده و نخواهد بود. با آزادی شوشا امیدهای ما چند برابر تقویت شده است. پرچم مبارزه تا آزادی کامل قره باغ از اشغال و بازگشت کلباجار و لاچین به صاحبان اصلی ادامه خواهد داشت.»

درگیری در منطقه قره باغ از ۲۷ سپتامبر آغاز شده است. ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به اقدامات جنگی متهم می کنند. در قره باغ شلیک و تیراندازی به سمت مناطق مسکونی غیر نظامی ادامه دارد. ارمنستان وضعیت جنگی اعلام کرده و تاکید می کند که باکو از حمایت آنکارا برخوردار است. رهبران روسیه، آمریکا و فرانسه از طرفین خواستند که مقابله با یکدیگر را کنار گذاشت و بدون پیش شرط مذاکره کنند. نهم اکتبر به دعوت رئیس جمهور روسیه، وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان به همتای روس خود در مسکو مذاکره کردند. این مذاکره ۱۰ ساعت به طول انجامید. در نهایت ایروان و باکو توافق کردند که از دهم اکتبر آتش بس در منطقه قره باغ اعلام کنند. اما در آن روز طرفین باز یکدیگر را به نقض توافق و شلیک و تیراندازی متهم کردند. بار دوم در نیمه ۱۸ اکتبر آتش بس اعلام شد.

طرفین درگیری تاکنون سه بار در خصوص آتش بس توافق کرده اند. آخرین توافق آتش بس میان طرفین از روز ۲۶ اکتبر اجرایی شد، اما پس از این توافق نیز همانند دفعات گذشته طرفین از عدم رعایت آتش بس از سوی طرف دیگر خبر دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала