گزارش و تحلیل

تأثیر انتخابات آمریکا بر قیمت نفت

© AFP 2023 / Ali Al-Saadiتأثیر انتخابات آمریکا بر قیمت نفت
تأثیر انتخابات آمریکا بر قیمت نفت  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده کارشناسان روس بی ثباتی در بازار جهانی نفت تا زمان اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی خواهد ماند ، اما در بلند مدت ، اقدامات قرنطینه ای و بازنگری در توافق نامه اوپک پلاس نقش مهمتری برای بهای طلای سیاه خواهند داشت .

به گزارش اسپوتنیک، قیمت نفت خام برنت در حال حاضر در حال رشد است و بالاتر از مرز روانی بشکه ای  40 دلار است ، اما در طول روز چندین بار تغییر کرده است. در صبح ، قیمت نفت افزایش یافت اما سپس در آغاز معاملات در اروپا به میزان  قابل توجهی کاهش یافت. دیرتر قیمت ها به سطح قابل قبول بازگشتند و هم اکنون دارند حدود 2٪ افزایش می یابند .

آرتيوم توزوف ، مدير اجرايي بخش بازار سرمايه در "يونيور کاپيتال"  مي گويد: "دليل این وضع انتخابات رياست جمهوري آمريكا است ... تا زماني كه حالت عصبی در بازارها در رابطه  با انتخابات آمريكا فروكش كند ، بي ثباتي ادامه خواهد داشت."

عوامل دراز مدت

به نوبه خود خانم یکاترینا گروشونکو،  ، متخصص مرکز انرژی دانشکده مدیریت "اسکولکوو" مسکو خاطرنشان می سازد:" انجام اقدامات سختگیرانه قرنطینه در اروپا همچنین نشان می دهد که تقاضا برای نفت کاهش خواهد یافت. در نهایت ، در بلند مدت ، قیمت نفت تحت تأثیر تقاضای نفت قرار خواهد گرفت ، که پیش بینی چگونگی  آن در شرایط همه گیری کرونا  دشوار است".

دیمیتری مارینچنکو ، متخصص آژانس رتبه بندی فیچ ، با این موضوع موافق است. وی معتقد است که به دلیل عدم اطمینان در مورد نتایج انتخابات ایالات متحده ، قیمت ها کاهش یافته است ، زیرا مشخص شده که تعیین سریع برنده  این انتخابات امکان پذیر نخواهد بود. با این حال ، برای قیمت نفت بسیار مهم تر آن  است که چگونه وضعیت قرنطینه چگونه بوده و واکنش اوپک پلاس نسبت به آن چه باشد.

به عقیده این کارشناس روس "در بهترین حالت ، تولید را می توان حفظ کرد .  در مورد افزایش تولید در ژانویه باید گفت ... اکنون به سختی کسی درباره آن بطور جدی فکر می کند ... اوپک پلاس به نشان دادن واکنش سریع به تغییرات در وضعیت بازار ادامه داده  و از سقوط قیمت ها مانند بهار گذشته جلوگیری خواهد شد".

توقف صادرات نفت از کردستان عراق  - اسپوتنیک ایران
توقف صادرات نفت از کردستان عراق

با این حال ، در صورت آغاز موج دوم همه گیری  ممکن است حتی تلاش های  اوپک پلاس نیز کمکی به افزایش قیمت ها نکند. توزوف گفت: "در هر صورت ، قیمت بیشتر از بشکه ای  40-45 دلار تا پایان امسال افزایش نخواهد یافت و  ممکن است حتی  به بشکه ای  30 دلار کاهش یابد."

اوپک پلاس  چه خواهد کرد؟

توافق نامه های جدید اوپک پلاس در ماه مه با کاهش تولید نفت به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز به مدت سه ماه آغاز شد. از ماه اوت ، این اتحادیه به کاهش تولید ادامه داده است ، اما در حجم کمتری - 7.7 میلیون بشکه در روز برای دوره تا پایان سال  و قرار بود از ژانویه 2021 محدودیت ها را تا پایان آوریل سال 2022 به 5.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

با این حال ، موج دوم همه گیری کووید 19 در جهان دوباره روند بهبود تقاضای نفت و احیای کل اقتصاد جهانی را کند کرد. در این زمینه ، امکان برنامه های اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت از ژانویه به میزلن 1.9 میلیون بشکه در روز و توانایی بازار برای کنار آمدن با این موضوع به طور فعال مورد بحث قرار گرفته است. در رسانه ها اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه اتحادیه  اوپک پلاس به فکر تأخیر انداختن گذار به مرحله جدید اجرای توافق مربوطه و یا حتی افزایش میزان کاهش تولید خود است.

روز چهارشنبه ، یک منبع در یکی از هیئت های کشورهای عضو اوپک پلاس گفت  بیشتر اعضای این اتحادیه معتقد هستند که اکنون زمان مناسبی برای کاهش بیشتر تولید نفت نیست ، اما هنوز در اینباره اتفاق نظر وجود ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала