برآورد بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال 1399

© AFP 2023 / Tim Sloanبرآورد بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال 1399
برآورد بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال 1399 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
براساس برآورد بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال 1399، این کشور سومین سال رکود اقتصادی را پیش‌ رو خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایلنا، براساس گزارش اخیر بانک جهانی در مورد اقتصاد ایران، همه‌گیری کووید -19، اثر تحریم‌های اقتصادی و عدم توازن ساختاری موجود در اقتصاد ایران را تشدید کرده است. کاهش درآمدها، دولت را وادار به انتشار اوراق بدهی جدید و فروش دارایی‌ها در بازار سهام کرده و ریسک بازار مالی را افزایش داده است. کاهش ارزش پول ایران نیز تورم را تسریع کرده که عواقب منفی بر معیشت خانوارهای آسیب‌پذیر داشته است.

وزیر سابق اقتصاد ایران: در ۲ سال اخیر فشار معیشتی کم‌سابقه‌ای به مردم وارد شد - اسپوتنیک ایران
وزیر سابق اقتصاد ایران: در ۲ سال اخیر فشار معیشتی کم‌سابقه‌ای به مردم وارد شد

در بخشی از این گزارش آمده است: اقتصاد ایران طی یک دهه گذشته دچار رکود بوده که میراثی از تحریم‌ها و وابستگی اقتصاد این کشور به بازار بی‌ثبات نفت است. از سال 1389 (11 /2010)، تولید ناخالص داخلی ایران با متوسط نرخ سالانه منفی 0.1 درصد رشد داشته و در این بازه زمانی فرصت‌های کلیدی مانند اوج قیمت‌های نفتی را از دست داده است.

پس از تحریم‌های وارده بر اقتصاد ایران که باعث شده‌ ارزش افزوده بخش نفت افت کند، تولید 1398 کاهش 6.8 درصدی را تجربه کرده است. تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ایران 1.1 درصد رشد کرده ، زیرا کاهش ارزش پول ملی ایران، تولید را رقابتی‌تر کرده است. کاهش تولید ناخالص داخلی ایران در فصل نخست سال 1399 ادامه یافت، به طوری که با توجه به اقدامات مربوط به مهار کووید -19، رشد اقتصادی در این فصل به 3.5 درصد (نسبت به فصل مشابه سال گذشته) رسید و این میزان کاهش تولید ناخالص داخلی در مقایسه با سایر کشورها در سطح متوسطی قرار دارد.

در قسمت دیگری از گزارش بانک جهانی برآورد شده است که نرخ تورم ایران در سال 1399 به دلیل انتظارات تورمی و فشارهای بیشتر از جمله هزینه‌های تجاری بالاتر و افت شدید ارزش پولی ملی به میزان 45.7 درصد، با افزایش 10 واحد درصدی به 41.2 درصد برسد.

انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی ایران در سال 1399 به دلیل قرنطینه کوتاه مدت، کاهش 4.5 درصدی را تجربه کند. پیش‌بینی می‌شود تضعیف اقتصادی در نیمه دوم سال 1399 با شیوع مجدد ویروس در فصل سرد سال، تشدید یابد. در صورت عدم وجود واکسنی کهبه طورگستردهمورد تایید قرار گرفته، انتظار میرود بهبودی در سال1400 بسیار ضعیف و عمدتاً ناشی از بخش غیرنفتی باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود فشارهای مالی به دلیل انتشار بیشتر اوراق قرضه و افزایش هزینه‌های کووید-19 در سال 1399 تشدید یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала