ستاره شناسان سیاره سرکشی به اندازه کره زمین را کشف کردند

اشتراک
ستاره شناسان سیاره ای سرکش را در فضای بین ستاره ای کشف کرده اند که از نظر اندازه با زمین و مریخ قابل مقایسه است.

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان یافته های خود را در مقاله ای که در مجله علمی Astrophysical Journal Letters منتشر شده است ، توصیف کردند.

چندین سال پیش ، دانشمندان شواهدی از وجود تعداد زیادی سیاره سرکش ارائه دادند که آزادانه در فضای بین ستاره ای حرکت می کنند و به هیچ ستاره ای متصل نیستند. با این حال ، سیاره OGLE-2016-BLG-1928 کشف شده در صورت فلکی قوس کوچکترین سیاره ای است که قبلا کشف شده است. چنین اجرام آسمانی را نمی توان با استفاده از روش های سنتی مشاهده کرد ، زیرا آنها به دور خورشید نمی چرخند و بنابراین نمی توانند با سایه ای که بر روی ستاره های دیگر می اندازند ، تشخیص داده شوند و هیچ تابشی را نیز منتشر نمی کنند.

فسفین کشف شده در جو زهره می تواند نشانگر حیات باشد - اسپوتنیک ایران
سیاره‌ای دیگر مناسب برای زندگی؟

این جرم کشف شده ، ستاره شناسان به لطف روش "ریزنمره گرانشی" ، که امکان می دهد میزان انحراف نور ناشی از ستاره های دیگر هنگام عبور از سیارات سرکش بر اثر نیروی جاذبه این سیارات تعیین شود، سیاره جدید را کشف کردند . مدل های ایجاد شده توسط محققان نشان می دهد که جرم OGLE-2016-BLG-1928 ممکن است به طور متوسط ​​بین جرم های کره زمین و مریخ باشد.

ستاره شناسان حدس می زنند که چنین سیارات در حال شناوری آزاد از گاز و غبار متراکم اطراف ستارگان تشکیل شده و سپس به دلیل فعل و انفعالات گرانشی با سایر اجرام کیهانی از سیستم های سیاره ای خود به بیرون پرتاب شده باشند. آنها متذکر می شوند که کشف آنها نشانگر امکان دیدن سیارات سرکش با استفاده از تلسکوپ های زمینی است و یافتن ده ها جسم آسمانی از این نوع  را در آینده امکان پذیر می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала