عراقچی: ایران تلاش می کند که راه حل منطقه ای برای صلح پایدار ایجاد کند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / عراقچی: ایران تلاش می کند که راه حل منطقه ای برای صلح پایدار ایجاد کند
عراقچی: ایران تلاش می کند که راه حل منطقه ای برای صلح پایدار ایجاد کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با طرح ابتکاری خود تلاش دارد با همکاری منطقه‌ای به اختلافات باکو و ایروان پایان دهد که البته کار سختی برای‌ پیشبرد این هدف در پیش رو داریم.

به گزارش اسپوتنیک، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران، به منظور پیشبرد ابتکار ایران برای حل مناقشه قره باغ و رایزنی با مقام متولی روس در این مورد به روسیه سفر کرده است، در بدو ورود به مسکو گفت: گروه مینسک امنیت و همکاری اروپا  در طول ۳۰ سال گذشته‌  نتوانستند  کاری برای حل اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان کنند و  جمهوری اسلامی ایران  با طرح  ابتکاری خود تلاش دارد با همکاری منطقه ای به اختلافات  باکو و ایروان پایان دهد که البته کار سختی برای‌ این هدف در پیش رو داریم.

وی افزود: برخی کشورهای این گروه اصلا در منطقه نیستند و اصولا ارتباطی با این بحران ندارند و ناکارایی این گروه در عمل ثابت شده است.ما رویکرد منطقه ای را از کشورهایی که نقششان کلیدی است را پیشنهاد داده ایم برای حل این بحران و روسیه از کشورهای مهم منطقه است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: در تلاش هستیم بتوانیم راه حل منطقه ای را برای صلح پایدار ایجاد کنیم. 

وی ادامه داد: دخالتهایی از خارج از منطقه توسط کشورهایی که تمایلی به صلح در این منطقه ندارند صورت می گیرد. ما برای خود مسئولیت منطقه ای قائل هستیم و برای حل بحران کمک خواهیم کرد. 

عباس عراقچی گفت: هدف اصلی طرح پیشنهادی ایران کمک به خاتمه بحران قره باغ می باشد و مهمترین ویژگی طرح ایران رویکرد منطقه ای آن است و ویژگی دیگر آن واقع بینی آن است. 

وی تصریح کرد: در گام اول طرح جمهوری اسلامی ایران بر پایبندی عملی کشورهای منطقه بر یکسری اصول از جمله خاتمه اشغال، احترام به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت ها، اصل تغییر ناپذیری مرزها، احترام به حقوق بشردوستانه و حقوق اقلیتها، عدم حمله به مراکز و افراد غیر نظامی تاکید دارد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала