گزارش و تحلیل

سربازی کوتاه نمی شود، اما هدفمند می شود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سربازی کوتاه نمیشود اما هدفمند میشود
سربازی کوتاه نمیشود اما هدفمند میشود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حدود 109 کشور در سطح جهان نظام وظیفه ی اجباری ندارند اما بر اساس ماده ی چهارم قانون خدمت وظیفه ی عمومی، این خدمت در ایران 30 سال است که شامل 2 سال دوره ی ضرورت، 8 سال دوره ی احتیاط، 10 سال ذخیره اول و 10 سال ذخیره ی دوم می باشد.

در ایران، خدمت اجباری سربازی همواره مخالفان و موافقان متعددی دارد که گاهی نیز بر اثر ازدیاد تعداد سربازان این خدمت از طرق مختلف تعدیل میشود.

کاهش مدت دوره آموزشی خدمت سربازی در ایران - اسپوتنیک ایران
کاهش مدت دوره آموزشی خدمت سربازی در ایران

 آقای دکتر ابوالفضل عمویی نماینده ی مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

با توجه به ایده ای که برخی از نمایندگان محترم مبنی بر اصلاح قوانین خدمت نظام وظیفه دارند ایده های مختلف در کمیته ی دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حال گفتگو است، هنوز به جمع بندی دقیقی در این زمینه نرسیدیم.

 عمده ی محور ها با دعوت از ستاد کل نیرو های مسلح، سازمان نظام وظیفه و نیروی انتظامی و دستگاه های مرتبط مانند وزارت کشور و وزارت امور خارجه به واسطه ی وجود ایرانیان خارج از کشور بررسی میشود و نظرات آنها را نیز میشنویم، بدنبال راه حل هایی هستیم که ضمن حفظ ساختار موثر نیرو های مسلح ما، دوران حضور جوانان در سربازی دوران مفیدی باشد که پس از خروج از سربازی بتوانند زندگی خود را حفظ کنند و مهارت های آنها افزایش یابد تا از آن استفاده های شغلی ببرند و در زندگی به کارشان بیاید.

 وی در ادامه افزود:

انسجام نیرو های مسلح، حفظ اقتدار و امنیت ملی بسیار مهم است اما دورانی که این نیرو های جوان، توانمند و سرمایه های کشور در سربازی صرف میکنند باید ثمر بخش باشد و مهارت آموزی در آن صورت گیرد.

آقای دکتر ابوالفضل عمویی در زمینه ی مدت زمان خدمت سربازی بیان کرد:

ما فعلا ورودی به بحث زمان خدمت سربازی نداریم و قطعا شرایط کشور تعیین میکند که از نیرو هایی که در خدمت سربازی وظیفه هستند چگونه استفاده شود، در شرایط فعلی نظر ستاد کل نیرو های مسلح بر منابعی است که برای توامند سازی سربازان استفاده شود در حال بررسی منابع هستیم و قطعا این موضوع جدی و زمانبر خواهد بود نباید انتظار داشت به زودی به نتیجه برسیم اما قطعا پیگیر آن هستیم.

کاهش مدت دوره آموزشی خدمت سربازی در ایران - اسپوتنیک ایران
کاهش مدت دوره آموزشی خدمت سربازی در ایران

آقای دکتر ولی اسماعیلی نایب رئیس اول کمیسیون اجتمایی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر تخصص گرایی در خدمت سربازی به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

به نظر بنده اگر به سمت سربازی حرفه ای و تخصصی گام برداریم پاسخ بیشتر و مطلوب تری نسبت به نظام وظیفه ی فعلی که عمومی است میگیریم، حرفه ای به این مفهوم که سربازان پس از مدت معلوم یک حرفه از نظر نظامی آموزش ببینند برای مثال چتر بازی، تک تیر اندازی و یا توانمندی های موشکی، همچنین ما سربازان سایبری داریم که در صورت کسب مهارت در این زمینه ها میتوان از این نیرو در شرایط نیاز استفاده کرد.

ما در تلاشیم تا مهارت آموزی را به قانون تبدیل کنیم، بعد از پایان خدمت سربازی نیز در صورتی که ارگان ها بدانند افراد مهارتی را دارند میتوان ساده تر آنها را استخدام کرد و در این صورت ما نیز میتوانیم تسهیل گر استخدام سربازان با مهارت باشیم، میتوانیم مطالبه کنیم که پس از دو سال زمان و هزینه ای که صرف تربیت این نیرو ها شده باید از آنها بهره برداری شود.

این موضوع دغدغه ای است که در مجلس جریان دارد و امیدواریم هر چه سریعتر نتایج آنرا مشاهده کنیم.

وی خاطرنشان کرد:

حرفه آموزی در دوران خدمت سربازی از نکاتی است که مجلس بدنبال آن است اما اکنون به فکر فروش سربازی نیستیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала