گزارش و تحلیل

رویارویی ایران با کفتار فرانسوی مأخوذ به حیا

© AP Photo / Pool/Charles Platiauرویارویی ایران با کفتار ماخوذ به حیا
رویارویی ایران با کفتار ماخوذ به حیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروهی از مردم ایران پس از اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره اسلام در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع اعتراضی برپا کردند.

اسپوتنیک - در ایران موج نارضایتی ها علیه رئیس جمهور فرانسه در موضوع کاریکاتورها بیش از پیش تشدید می شود. اعتراضات گسترده ای در مقابل سفارت فرانسه در ایران با شعارهایی علیه امانوئل مکرون، رئیس جمهور ایم کشور در پی حمایت وی از انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام  صورت می گیرد. تجمع کنندگان نقض مفاهیم مسلمانان در فرانسه را محکوم کردند و شعارهایی را در محکومیت ماکرون و شعار "مرگ بر فرانسه سر می دهند. معترضان همچنین از دولت ایران خواستند سفیر فرانسه را اخراج و کالاهای فرانسوی را تحریم کنند.

آتش زدن عکس امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در تهران  - اسپوتنیک ایران
تجمع اعتراضی در مقابل سفارت فرانسه در تهران پس از اظهارات ماکرون درباره اسلام

اکنون این سوال مطرح می شود که آیا این حوادث و رفتار رئیس جمهور فرانسه می تواند در روابط ایران و فرانسه، توافق برجام و سازوکار اینستکس در برابر کمبود دارو در پی شیوع ویروس کرونا در ایران کشور تأثیر گذار باشد؟

در این خصوص محمد قادری، كارشناس روابط بين الملل و سردبير خبرگزاری نورنيوز با خبرگزاری اسپوتنیک هم کلام شد.

اتفاقاتی که در رابطه با توهین نشریه فرانسوی به پیامبر اسلام رخ داده است و متاسفانه با حمایت مسئولین و مقامات فرانسوی مواجه شده که خارج از عرف بین‌المللی و دیپلماسی هست که معمولاً در سراسر جهان درمورد آن صحبت می‌شود به دلیل این‌که طبیعتاً اهانت و توهین به مقدسات ملت ها و یا مذاهب مختلف جزو خطوط قرمز حداقل در رأس سران  کشورها هست. اما  ولی اتفاقی از سوی آقای ماکرون افتاده که نشان از ناپختگی و خامی این رئیس جمهور جوان در فرانسه دارد. و البته این نشان می دهد به چه دلیل است که بیش 60 الی 70 هفته، مردم فرانسه بخاطر ناکارآمدی و ضعف ایشان هر شنبه در خیابان‌های پاریس و در دیگر شهرهای فرانسه تظاهرات و اعتراض می‌کنند. اما این اتفاق چه تاثیری می‌تواند در روابط ایران و فرانسه یا حتی سایر کشورهای اسلامی با فرانسه بگذارد، به نظر می‌رسد بستگی به نوع برداشت طرفین از موضوع دارد. به دلیل اینکه موضوعات سیاسی، اقتصادی، دفاعی، امنیتی و در هر حوزه‌ای که روابطی برقرار هست، معمولاً در سطوح خود ادامه پیدا می کند و ممکن است در مراتب و درجاتی به سردی گرایش پیدا بکند اول معمولاً این‌طور نیست که منجر به قطع روابط بشود. دلیل آن نیز کاملاً روشن است و حداقل از طرف ایران منطق حرف روشن است. شما دیدید در پیامی که شب گذشته آبت الله خامنه ای به جوانان فرانسه دادند، در این پیام موضع ایران کاملاً روشن است، که اولاً چرا توهین و دوماً این‌که چرا اگر مدعی حمایت از آزادی بیان هستید، چرا فقط درمورد اسلام هر بار این این اتفاق رخ می دهد. نکته سوم هم این است که اساسا آنچه که فرانسوی ها از آن به عنوان مقابله با اسلام رادیکال صحبت می کنند، این اسلام رادیکال اتفاقا همون چیزی است که ملت‌های مسلمان جریان های اسلامی که پیرو اسلام ناب هستند نه اسلام های بدعتی از جنس اسلام های تکفیری، اسلام رادیکال، اینها خود مدعی هستند که زخم خورده چنین تفکری در اسلام هستند و این اسلام رادیکال اساسا دست پروده خود کشورهای غربی از جمله فرانسه و انگلیس هست که در تمام اتفاقات اخیری که طی 7 الی 8 سال گذشته در منطقه غرب آسیا رخ داد، در ماجرای جنگ نیابتی این گروه ها و این نوع تفکرهای ملت های منطقه، در واقع این حمایت مالی، اطلاعاتی امنیتی و تسلیحاتی همین کشورها از همین اسلام رادیکال بوده است. ولی تا زمانی که این اسلام رادیکال خون مسلمانان را بریزد، صدایی از فرانسوی ها و اروپایی ها شنیده نمی شود، ولی اگر ذره ای امنیت آنها تهدید شود، دم از اسلام رادیکال و می زنند و خواهان برخورد با آنها هستند. بنابراین منطق جمهوری اسلامی ایران و منطق حداقل کشورهای محور مقاومت با این داستان روشن است.

روحانی خطاب به منتقدان از دولت ایران : بگذارید آن‌ها که تجربه دارند کار را پیش ببرند - اسپوتنیک ایران
رییس جمهور ایران: بی احترامی به پیامبراسلام زیر پا گذاشتن اخلاق است

البته به نظر من روابط آقای ماکرون در این موضوع و حمایت علنی از اسلام ستیزی و توهین به اسلام بیشتر سر منشا به یک نقشه از پیش تعیین شده دارد که اتاق فکرهای صهیونیستی – آمریکایی طراحی کرده اند برای اینکه موضوع عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل و موضوع خیانت آنها با فلسطین از حساسیت جهان اسلام و کشورهای مسلمان کنار برود تا این مسیر بتواند به راه خودش ادامه بدهد و فرانسه به دلیل اینکه در دوران آقای ماکرون، خودش را یک کشور کاملا وابسته و پیرو آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است، همانطور که در برجام و سایر موضوعات شاهد این بودیم که فرانسه همواره بعنوان پلیس بد رفتارهای آمریکا در نظام بین الملل ایفای نقش کرده است، متاسفانه در این موضوع نیز این پلیس بد وارد میدان شده و با چنین رفتاری حواس افکار عمومی جهان اسلام را  به سمت دیگری منحرف می کند تا نقشه پلیدی که از سوی صهیونیسم بین الملل برای عادی سازی جهان عرب با رژیم صهیونیستی و همچنین پروژه معامله قرن طراحی شده، کمتر کسی به آن توجه کند.

به نظر در چنین شرایطی، روابط ایران و هم کشورهای اسلامی، حداقل در مسائلی همچون بایکوت محصولات آنها و یا اقدامات این چنین، حتما تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت. در خصوص مسائل کلان همچون برجام و یا اینستکس، اساسا فرانسوی ها هیچگاه رویکرد مثبتی نسبت به ایران نداشتند که بخواهد با چنین اتفاقی بدتر از این شرایط بشود و ایران همیشه با یک کفتار ماخوذ به حیاء و از روی یک صبوری استراتژیک با بدقولی های امثال فرانسه مدارا کرده است.

عملاً ما چیزی به عنوان کالای فرانسوی در کشور نداریم و مدتهاست که تحت تحریم‌های این کشورها هستیم و تنها در بحث حوزه خودروسازی مراوداتی بود که سال ‌هاست بعد از این اتفاقات شرکت پژو و رنو بدعهدی کردند و  با وجود اینکه با شرکت خودروساز ایرانی قرارداد داشتند، یکطرفه اقدام به فسخ کردند. کالاهای روزمره و خوراکی و اقلام این ‌چنینی هم به اسم کالای فرانسوی نداریم و احتمالا تنها بحث  داروها باقی می ماند که به رفتار دولت فرانسه باز می گردد. با توجه به شیوع کرونا و تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب، نظام بهداشت سلامت جمهوری اسلامی و هم مردم را تحت فشار قرار داده است، ممکن است از طرف آنها این اتفاق بیفتد، ولی اساسا به نظر من مراوده کالایی اساساً با فرانسوی ها نداریم که بخواهد تحت شعاع این موضوع قرار بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала